Beeld ter illustratie.
ANP XTRA Beeld ter illustratie.

Exclusief voor abonnees

Bankieren via de app is gemakkelijk, maar wat als je een fout maakt bij een overschrijving?

Om bankzaken te doen hoef je al lang niet meer naar het bankloket te gaan. Dat doet ook bijna niemand meer. Bankieren gebeurt nu via de computer of steeds vaker ook via de app van je bank. Maar het zorgt er ook voor dat je door een kleine onoplettendheid sneller een fout kan maken. Zo schrijf je misschien een fout bedrag over of het juiste bedrag naar een foutief rekeningnummer. Ben je dan je geld definitief kwijt? Onze expert legt uit wat je moet doen.

Als je per ongeluk een foutieve overschrijving hebt goedgekeurd, is het resultaat hetzelfde: zodra dat gebeurd is, is de overschrijving definitief. Je kan die zelf niet meer ongedaan maken, maar de bank kan dat ook niet. Ze kan dat enkel wanneer een overschrijving meerdere keren is uitgevoerd door een fout in de software van de app of het bankprogramma. In alle andere gevallen kan de bank de betaling niet meer tegenhouden. Die is onomkeerbaar. Het goede nieuws is wel dat je bij een foutieve overschrijving wettelijk recht hebt om dat geld terug te krijgen. Maar je zal er wel zelf achteraan moeten. Hoe doe je dat?

Ken je de foutieve begunstigde?

Heb je bij de overschrijving de verkeerde begunstigde geselecteerd, heb je een te groot bedrag overgeschreven of een overschrijving naar een bekende twee keer gemaakt? Neem dan zelf contact op met die persoon of dat bedrijf met de vraag het bedrag terug over te schrijven. De kans is groot dat je op die manier het verkeerd overgeschreven bedrag meteen terugkrijgt. Volgens Febelfin, de koepel boven de banken, is dat zeker bij nutsbedrijven en overheidsinstanties geen probleem. Zij krijgen vaker te maken met foute overschrijvingen en betalen die ook vlot terug.

Ken je de foutieve begunstigde niet?

Het kan ook zijn dat je niet weet naar wie het geld is gegaan dat je hebt overgeschreven. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer je een foutief rekeningnummer hebt ingegeven waarbij de cijfercontrole geen foutmelding gaf. In dat geval richt je je het best tot je bank. Die zal voor je uitzoeken naar wie het geld is overgeschreven en kan je de gegevens van die persoon bezorgen. De bank zal je zo goed als mogelijk helpen daarbij, maar moet wel volgens Febelfin worden beschouwd als een neutrale derde partij. Zodra je de contactgegevens hebt, kan je dan zelf vragen het bedrag terug te storten.

Om te voorkomen dat er discussie ontstaat dat je het geld foutief hebt overgeschreven, vul je het best altijd ook de naam en het adres van de begunstigde in als je een overschrijving doet. Zo is het, ook bij een foutief rekeningnummer, duidelijk wie de begunstigde is.

Wat als dat niet lukt?

Krijg je het foutief overgeschreven bedragen ondanks aandringen niet terug? Dan nog hoef je niet te wanhopen, de ontvanger van het geld blijft immers wettelijk verplicht je dat geld terug te storten. Doet die dat niet nadat je de vraag hebt gesteld, stuur dan een aangetekende brief met de vraag om dat bedrag terug te storten binnen een bepaalde termijn (bijvoorbeeld 10 dagen). Gebeurt ook dat niet, dan kan je via een advocaat proberen de tegenpartij toch aan te manen het geld terug te geven. Lukt ook dat niet, dan moet je het geld terugeisen via de rechter. Die zal in principe de tegenpartij dwingen het geld terug te storten. Als je eerder al vruchteloze pogingen deed, kan je ook intresten eisen op dat verschuldigde bedrag. 

Kijk altijd alles goed na

Een klein moment van onoplettendheid bij het uitvoeren van een overschrijving kan grote gevolgen hebben: want zodra het bedrag is overgeschreven en door jou is goedgekeurd, kan je dat niet ongedaan maken. Reden genoeg dus om bij elke overschrijving goed na te kijken of alle gegevens kloppen die je invoert.

Klopt het rekeningnummer?

Bij het ingeven van een rekeningnummer moet je heel wat cijfers intikken. Als je daarbij per ongeluk één verkeerd cijfer ingeeft, klopt het rekeningnummer niet. Dat geeft zelden problemen omdat elk rekeningnummer een controlegetal heeft. En als dat niet juist is, krijg je automatisch de melding dat het rekeningnummer niet klopt en zal de betaling niet doorgaan. Toch is het goed zorgvuldig na te kijken of het rekeningnummer dat je invoert ook juist is. Vraag ook altijd meteen om het IBAN-rekeningnummer van diegene aan wie je geld wilt overschrijven.

Is het bedrag juist?

Meer kans op fouten maak je bij het bedrag dat u wilt overschrijven. Daar wordt door je bank-app in principe niet automatisch op gecontroleerd. Tik je bijvoorbeeld een nul te veel in en vul je zo in dat je 250 euro overschrijft in plaats van de bedoelde 25 euro, dan zal dat zo ook worden uitgevoerd. Kijk dus elke keer weer ook het bedrag na, om er zeker van te zijn dat dat klopt.

Heb je de juiste begunstigde geselecteerd?

Heel makkelijk aan de bank-app is dat je rekeningnummers die je vaker gebruikt, niet telkens opnieuw hoeft in te geven. Je kan die begunstigde selecteren uit een lijstje, waardoor automatisch alle gegevens zijn ingevuld. Maar je loopt wel het risico dat je een foute naam aanklikt, bijvoorbeeld net onder of boven diegene aan wie je geld wil overschrijven. Ook op dat vlak is er vanzelfsprekend geen controle door je bank: het geld zal worden overgeschreven naar de rekening die je hebt geselecteerd. Als je per ongeluk een foute begunstigde hebt geselecteerd, zal het geld automatisch naar die rekening worden overgeschreven.

Zeker dat je de overschrijving nog niet eerder hebt gedaan?

Misschien kijk je alle gegevens goed na, zowel begunstigde, rekeningnummer als bedrag, maar heb je of heeft je partner de overschrijving al eens uitgevoerd? Ook in dat geval is er geen controle door de app of het bankprogramma waar je mee werkt. Zodra je die overschrijving hebt goedgekeurd, zal ze ook worden uitgevoerd.

Of het nu gaat om de dagelijkse uitgaven of een goede planning, er zijn zoveel manieren om meer geld over te houden aan het eind van de maand. Alle adviezen vind je hier.

Het depositofonds staat garant voor 100.000 euro spaargeld per rekening: wat als het toch fout loopt?

Plan je erfenis met een beleggingsverzekering: zo laat je je erfgenamen geen successierechten betalen

Woonlening met minder dan 1 procent rente: waar zitten de addertjes onder het gras en wanneer vraag je om een herfinanciering?

6 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • ISABEL FRANCOIS

    Online bankieren doe je niet tussen de soep en de patatten.Kopje goed bijhouden en alles 3x checken,vooral bij bedragen durft de komma al eens niet 'pakken'.Gelukkig nog nooit een farce tegengekomen,maar nogmaals,alles minstens 3x nakijken voor je je fiat geeft.

  • Marius Merchiers

    Ze moeten voor smartphone banking gewoon standaard met qr codes werken. Even in scannen met de banking app en alles is volledig en correct ingevuld. Op sommige overschrijvingen zie ik het al. Zeer gemakkelijk.

Lees meer