De H&M aan de Meir, met pijlen.
Photo News De H&M aan de Meir, met pijlen.

Bediendebond kaart onveilige situatie in H&M-winkels aan: “Lange wachtrijen en kledingstukken worden tussen de rekken gepast”

e christelijke en de socialistische vakbond bij modeketen H&M hebben elk een actieaanzegging ingediend. Het personeel kant zich tegen de heropening van de pashokjes, nu de impact van de opening van niet-essentiële winkels op de evolutie van Covid-19 niet gekend is. 

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

De Franstalige christelijke bediendebond CNE kondigde zijn aanzegging vrijdag aan. De vakbond zal er werkonderbrekingen mee ondersteunen van werknemers “die zich niet veilig voelen in een winkel als de hokjes open of overstelpt zijn”. De ervaring op andere plaatsen leert dat de hokjes “op dit moment geen enkele positieve financiële impact hebben”, aldus CNE. “De collega’s zijn overstelpt, wachtrijen vormen zich en talrijke kledingstukken worden gepast tussen de rekken.”

We hebben al talrijke nieuwe gezondheidsprocedures te volgen die de collega’s uitputten en stresseren

Net dat laatste haalt de directie in een reactie aan als argument om de pashokjes net wel te openen. Want omdat klanten de kledingstukken in de winkel passen, “kunnen we de kledingstukken die gepast zijn niet afzonderen (van de andere, red.) en dat vormt een veiligheidsprobleem”.

“We hebben al talrijke nieuwe gezondheidsprocedures te volgen die de collega’s uitputten en stresseren”, aldus nog de personeelsvertegenwoordigers. Zij wijzen ook op het gebrek aan producten om de hokjes te ontsmetten.

De wachtrijen dreigen de hele winkel te vullenHet zal moeilijk worden om de 30 minuten-regel toe te passen en de social distancing te laten respecteren

De bediendebond wil dat de klanten mondmaskers kunnen ontvangen of aan een lage prijs kopen, om het personeel beter te beschermen. Voor de directie is dat een onderwerp dat op sectorniveau besproken moet worden. De CNE wil daarnaast dat de directie een campagne lanceert om de klanten aan te moedigen een masker te dragen.

De Franstalige socialistische bediendebond Setca diende op 20 mei een actieaanzegging in. “We mogen maar een op de twee pashokjes gebruiken en we moeten ze na elke klant ontsmetten. De wachtrijen dreigen de hele winkel te vullen”, klinkt het daar. “Het zal moeilijk worden om de 30 minuten-regel toe te passen en de social distancing te laten respecteren.”

Beide vakbonden vragen overleg. 

Lees ook: Is ons koopgedrag voorgoed veranderd? Helft Belgen zal na lockdown vaker online kopen (+)

11 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Bjorn Van Laethem

    Verplichten van mondmaskers van het moment dat men het huis uitkomt ! Niet alleen logisch maar ook efficiënt.

  • Kate Van hecke

    Gewoon, de normale norm moet zijn, overal mondmaskers verplichten, als je buitenhuis komt, zo beschermen we onszelf en anderen, wat kan nu het probleem zijn

Lees meer