Elektrische fiets, e-bike of speed pedelec: wat is nu echt het verschil en met welke regels moet je rekening houden?
Shutterstock Elektrische fiets, e-bike of speed pedelec: wat is nu echt het verschil en met welke regels moet je rekening houden?

Elektrische fiets versus speed pedelec: wat is nu het verschil?

Hebt u een elektrische fiets of wil u er een kopen? Is het een fiets die u ondersteuning biedt tot hoogstens 25 km/u? Of geeft hij u nog een extra duwtje in de rug zodat u nog hogere snelheden haalt? Moet u er dan mee op de baan rijden of mag u nog op het fietspad? En moet u een verzekering nemen?

Elektrische fietsen zijn al goed ingeburgerd. Van de 503.119 fietsen die vorig jaar via klassieke fietsenhandelaars werden verkocht, had al de helft een elektrische aandrijving. Vooral 30- tot 50-jarigen kochten ze, niet zelden voor hun woon-werkverkeer. 

Bij de elektrische fietsen wordt een onderscheid gemaakt tussen fietsen die trapondersteuning bieden tot 25 km/u en fietsen die dat doen tot 45 km/u. In dat tweede geval spreken we van een speed pedelec.

Tip: Bekijk hier de beste aanbiedingen voor fietsleningen in België.

Rijbewijs

Een fiets die trapondersteuning biedt tot 25 km/u wordt gelijkgesteld met een klassieke fiets. U hebt dus geen rijbewijs nodig, u moet geen kentekenplaat monteren, geen helm dragen en u bent ook niet verplicht om een aparte verzekering af te sluiten.

Voor de speed pedelec die ondersteuning biedt tot 45 km/u ligt dat anders. Hier moet u uw tweewieler inschrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen, net zoals u dat voor een auto zou doen. U ontvangt dan een klein kenteken, dat u op uw vervoermiddel moet hangen. U moet verder ook in het bezit zijn van een rijbewijs (bijvoorbeeld voor een bromfiets of voor een auto – geen rijbewijs G voor een landbouwvoertuig), en dus minstens 16 jaar oud zijn. En het dragen van een helm is verplicht. Al die verplichtingen gelden omdat de speed pedelec gelijkgesteld wordt met een bromfiets. In de wetgeving werd er wel een speciale categorie voor ingevoerd, namelijk de bromfiets van categorie P.

Verzekeringsplicht

Voor een klassieke elektrische fiets met trapondersteuning tot 25 km/u of een speed pedelec met trapondersteuning tot 45 km/u bent u dan weer niet verplicht om een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid te nemen. Die dekt de schade die u zou toebrengen aan een andere weggebruiker bij een ongeval in fout.

Let wel: als u met de fiets een ongeval veroorzaakt, kunt u nog altijd aansprakelijk worden gesteld. U doet er dan ook goed aan toch verzekerd te zijn. Dat kan via de meeste familiale polissen (burgerlijke aansprakelijkheid gezin).

Er is ook een uitzondering op deze regel. Sommige elektrische fietsen laten u ook toe om te rijden zonder zelf te trappen. In dit geval is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid bromfietsen toch vereist als u er meer dan 25 km/u mee kunt halen zonder dat u er zelf een inspanning moet voor doen.

Waar rijdt u?

Waar mag u rijden met een speed pedelec? Op wegen waar de snelheid voor alle verkeer begrensd is tot hoogstens 50 km/u, mag u met de fiets zowel op de weg als op het fietspad. Is de toegelaten snelheid hoger, dan moet u op het fietspad. Sinds 31 mei mogen speed pedelecs met twee naast elkaar rijden op de weg. Met onderborden bij een verkeersteken kunnen lokaal evenwel ook andere regels gelden.

Let wel: de gemengde voet- en fietspaden, die met een blauw rond bord met fietsers en voetgangers worden aangeduid, blijven dan weer verboden terrein voor gebruikers van een speed pedelec.

In eenrichtingsstraten mag u tegen de rijrichting in met een speed pedelec als een onderbord met de letter P dat expliciet toelaat, anders niet. Dat geldt ook voor klassieke fietsen, die al dan niet trapondersteuning hebben.

Tip: Elektrische fietsen zijn er in alle prijsklassen, maar u rekent best op een gemiddelde van 1.500 tot 2.500 euro.  Voor een supersnelle speed pedelec variëren de bedragen van 4.000 tot 6.000 euro. De banken koppelen echter zéér gunstige tarieven aan hun fietsleningen, mede te danken aan het feit dat (elektrisch) fietsen goed is voor het milieu. De tarieven zijn dan ook vergelijkbaar met de tarieven voor ecologische wagens. Vergelijk ze hier

Lees ook:

Spaarrentes kelderen, waar naartoe met uw centen?

Waarom we vaak te veel betalen voor onze autoverzekering

Hoe lang hebt u een omniumverzekering nodig?

Bronspaargids.be

36 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Donald Deblaere

    Wat met de wielertoeristen die met 2 drie op het fietspad flitsen en mijn elektrische fiets (max 25 km/h) inhalen aan 40 km per uur, zonder ook maar een belleke te laten rinkelen? Staat niet op hun koersfiets ten andere wegens niet aerodynamisch. Al meerdere keren een bult geschrokken op het fietspad.

  • Nawara nawashi

    Er is een app op de markt voor je smartphone. Via bluetooth van je fiets kun je de snelheid aanpassen. Geen dongle, want dat kunnen ze zien. Uw app sluiten is einde van de toepassing. Je hebt enkel je smartphone nodig in een bereik van 3 meter. Je kan dan via deze app de trap ondersteuning limiet onderbreken, dus hoe harder je trapt des te meer ondersteuning. Ik heb reeds met mijn fiets gelimiteerd tot 25 per uur makkelijk meer dan 50 kunnen rijden. Toch is mijn fiets wettelijk gelimiteerd op 25

Lees meer