Een elektrische fiets. Beeld ter illustratie.
Belga Een elektrische fiets. Beeld ter illustratie.

Exclusief voor abonnees

Fiscaal voordelig en meer nettoloon: waarom de bedrijfsfiets een serieus alternatief is voor de salariswagen

Dit weekend loopt de Week van de Mobiliteit af, waarin er veel aandacht is voor de alternatieven voor de auto om naar het werk te pendelen. Eén ervan, de fiets, is in recordtempo bezig de harten van de Vlamingen te veroveren als alternatief voor het woon-werkverkeer. Gezond én financieel interessant. Zeker als u uw bedrijfswagen kan inruilen (of aanvullen) voor/met een bedrijfsfiets, berekent financieel expert Michaël Van Droogenbroeck. 

De fiets is aan een indrukwekkende inhaalbeweging bezig als vervoermiddel om naar het werk te pendelen. Vijf jaar geleden gebruikte nog geen 7% van de Vlaamse werknemers de fiets voor de verplaatsing van thuis naar het werk, vandaag is dat cijfer volgens vele onderzoeken al minstens verdubbeld. En die verplaatsing naar het werk gebeurt de laatste jaren ook steeds vaker op een fiets die door de werkgever wordt geleased. De cijfers spreken ook hier boekdelen: twee jaar geleden reden er zowat 4.000 bedrijfsfietsen rond, dit jaar zullen er dat meer dan 40.000 zijn.

Bij KBC Autolease, de grootste speler voor fietsleasing, merken ze die opgang zelfs bijna maand na maand. Het overgrote deel van de leasefietsen zijn elektrische fietsen: bij KBC Autolease zijn zowat drie op de vier leasefietsen elektrisch. En daarvan is ongeveer een kwart een supersnelle speedpedelec.

Fiscaal aantrekkelijk

Er zijn vele voordelen van de fiets die dat succes verklaren. Met de fiets naar het werk pendelen is uiteraard erg gezond en u sport tijdens de ogenblikken dat u zich anders zou staan te ergeren in de file. Steeds meer bedrijven voorzien ook accommodatie voor de fietsers, van douches over kleedruimtes tot lockers.

Ook al gebruikt u die bedrijfsfiets in uw vrije tijd, de fiscus beschouwt het niet als een voordeel van alle aard

Maar een andere grote troef van de bedrijfsfiets is het fiscale voordeel in vergelijking met een bedrijfswagen. Als u uw bedrijfswagen ook tijdens uw vrije tijd kan gebruiken, dan vormt dat voor de fiscus een voordeel van alle aard. En op dat voordeel moet u belastingen betalen. Dat is helemaal anders bij de bedrijfsfiets. Ook al gebruikt u die fiets in uw vrije tijd, de fiscus beschouwt het niet als een voordeel van alle aard. Waardoor u er dus ook geen belastingen op moet betalen. Voorwaarde is wel dat u de bedrijfsfiets ook regelmatig gebruikt om van en naar het werk te fietsen (of bijvoorbeeld naar het station waar u dan de trein neemt naar het werk).

Sinds enkele jaren moet u ook geen socialezekerheidsbijdragen betalen op de bedrijfsfiets, wat het fiscaal plaatje nog aantrekkelijker maakt. Ook voor uw werkgever is een bedrijfsfiets ter beschikking stellen kostenneutraal, want die kan de fiets voor 120 procent fiscaal inbrengen.

Hoeveel winst doet u?

Stel dat u beslist uw bedrijfswagen in te ruilen voor een bedrijfsfiets, hoeveel bedraagt dan het fiscaal voordeel?

Laten we uitgaan van een werknemer die een brutoloon heeft van 3.500 euro per maand. Zijn bedrijfswagen wordt beschouwd als een voordeel van alle aard, en daarop moeten belastingen worden betaald. De berekening van dat belastbare voordeel hangt af van heel wat factoren: de CO2-uitstoot, het type brandstof, de leeftijd van de wagen en de cataloguswaarde. Voor een dieselwagen die drie jaar oud is met een cataloguswaarde van 35.000 euro, een CO2-uitstoot van 108 gram/kilometer bedraagt voor de maand september dat belastbaar voordeel van alle aard in totaal 162,74 euro. De werknemer houdt daardoor van zijn brutoloon van 3.500 euro deze maand 2.136 euro over, berekent HR-bedrijf SdWorx.

Wat als die werknemer zijn bedrijfswagen inruilt voor een bedrijfsfiets? In dat geval wordt er geen voordeel van alle aard in rekening gebracht en bedraagt het nettoloon 2.201 euro. Als de werkgever die bedrijfsfiets aanvult met een fietsvergoeding en de werknemer woont op 10 kilometer van het werk, dan kan dat nettoloon aangevuld worden met een fietsvergoeding van zowat 100 euro per maand.

Cafetariaplan

Maar ook als u geen bedrijfswagen bezit die u kan inruilen of aanvullen met een fiets, kan een bedrijfsfiets interessant zijn. Dat kan voor steeds meer werknemers via het zogeheten cafetariaplan, waarbij loon — bijvoorbeeld de eindejaarspremie — wordt omgezet in een fiscaal interessanter voordeel zoals de bedrijfsfiets. Ook dan heeft kiezen voor de bedrijfsfiets heel wat troeven:

Geen zorgen

Een bedrijfsfiets betekent geen zorgen. U hoeft zich niet druk te maken over de aankoop van de fiets, maar ook het onderhoud, de pechverhelping en een diefstalverzekering maken doorgaans deel uit van het pakket van fiets­leasing.

Goedkope fiets

Via een bedrijfsfiets kan u voor hetzelfde geld met een beter exemplaar rijden dan wanneer u die zelf zou kopen. Door brutoloon om te zetten in een fiets kost u dat netto niet zo veel. Hoeveel uw bedrijfsfiets u kost, hangt af van het type rijwiel en of er al dan niet onderhoud, pechverhelping of diefstalverzekering is inbegrepen. Reken voor een gewone stadsfiets op een kost (voor de werkgever) van 40 euro per maand, en voor een elektrische fiets op ongeveer 100 euro per maand. Een goed uitgeruste speedpedelec kan makkelijk het dubbele daarvan kosten. Hoeveel u dan uiteindelijk als werknemer zelf betaalt, hangt ervan af op welke manier die bedrijfsfiets als deel van het loon wordt beschouwd.

Fiets verwerven

Afhankelijk van het contract kan u na afloop van de leaseperiode de fiets ofwel automatisch verwerven, ofwel overkopen voor een vooraf bepaald bedrag.

Fietsvergoeding tot 0,24 euro per kilometer

Biedt uw werkgever (nog) geen bedrijfsfiets aan? Dan kan hij u wel een fietsvergoeding toekennen. Dat is een vergoeding per kilometer voor werknemers die gedeeltelijk of volledig met de fiets van het werk naar huis krijgen. Lees hier meer over de honderden euro’s die een fietsvergoeding kan opleveren.

Of het nu gaat om de dagelijkse uitgaven of een goede planning, er zijn zoveel manieren om meer geld over te houden aan het eind van de maand. Alle adviezen vind je hier.

Rente op woonleningen nooit zo laag: is de variabele rentevoet nog interessant? Onze expert berekent de verschillende scenario’s

Waarom blijven we ons geld oppotten? We verliezen 7 miljard euro per jaar door te sparen

Deze renovaties zijn verplicht tegen 2020, anders kan je woning ongeschikt verklaard worden

45 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Andre Haeck

    Geen waar, ik ga elke dag met fiets en krijg geen extra fietsvergoeding. Is niet voor elke sector zo! Garagesecter krijgt dlt niet. Waarom niet voor iedereen zelde?

  • jef de boeck

    En in de winter . Of als het heet is . En fijn stof ?

Lees meer