thinkstock

Klachten over misleidende reclame voor voedingssupplementen op één jaar verviervoudigd

Het aantal klachten over misleidende reclame voor voedingssupplementen is op een jaar tijd verviervoudigd, van 46 in 2015 naar 183 vorig jaar. Dat besluit CD&V-Kamerlid Leen Dierick uit cijfers die ze opvroeg bij partijgenoot en minister van Consumentenzaken Kris Peeters.

Dierick had de minister eigenlijk gepolst naar klachten rond dieetreclames, maar zo specifiek zijn de statistieken van de Economische Inspectie niet. Wel kreeg ze cijfers over het aantal klachten rond misleidende handelspraktijken in de ruimere groep van de 'voedingssupplementen' - denk naast dieetpillen bijvoorbeeld ook aan extra vitaminen, of proteineshakes voor sporters.

De opmerkelijke stijging kan te verklaren zijn door de lancering in februari 2016 van het nieuwe meldpunt (meldpunt.belgie.be) en door persaandacht voor de problematiek, vermoeden Peeters en Dierick.

"Het voornaamste probleem blijft hetzelfde als voorgaande jaren, namelijk dat de consument wordt gelokt met misleidende beweringen", verduidelijkt Dierick nog. "Valse 'voor-en-na'-getuigenissen zijn nochtans verboden. Spelen met de gezondheid van mensen kan absoluut niet getolereerd worden. Ik blijf dan ook pleiten voor doorgedreven controles, deze vorm van consumentenbedrog verdient onze blijvende aandacht."



Reacties

Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie
Door het plaatsten van een reactie, ga je akkoord met de gedragsregels