pakje
iStock pakje

Exclusief voor abonnees

Kleine aankoop, grote ergernis: waarom worden geschenkjes in véél te grote dozen verpakt?

Met de feestdagen in aantocht worden er weer miljoenen pakjes besteld bij webwinkels als bol.com en Coolblue. En meteen duiken ook de ergernissen op, want waarom wordt mijn klein presentje in zo’n gigantische doos verpakt ? En waarom komen er twee camionettes langs als ik op dezelfde dag twee bestellingen plaats bij dezelfde leverancier?

Als je vier pakjes op dezelfde dag bestelt in dezelfde webwinkel, is de kans groot dat er nadien vier verschillende koeriers komen aanbellen. “Dat komt vooral omdat een groot stuk van de omzet bij bol.com, Zalando en Amazon, marktplaatsomzet is”, zegt Gino Van Ossel, professor in retail aan de Vlerick Business School. “Je koopt met andere woorden niet van bol.com maar wel via bol.com. In dat laatste geval is de kans bijzonder groot dat de verkoper de goederen zélf opstuurt. Als je bijvoorbeeld een handtas van Torfs koopt via bol, dan zal Torfs die zelf versturen vanuit het distributiecentrum in Temse. En zo kunnen vier pakjes vetrekken vanuit vier verschillende plaatsen. Het zou trouwens niet slim zijn om alles eerst naar het gebouw van bol.com in het Nederlandse Waalwijk te sturen en van daaruit verder te verdelen.” Op bol.com wordt op dit moment bijna één op de twee aangeschafte pakketjes verkocht door een van de ruim 20.000 ondernemers uit België of Nederland waarmee de webwinkel samenwerkt.

Maar zelfs als alle pakjes rechtstreeks door bol.com of Zalando geleverd worden, dan nog kan de levering op verschillende momenten gebeuren. De slogan “vandaag besteld, morgen in huis” kan niet altijd waar gemaakt worden. Soms moet je wat langer wachten en dan wordt het product dat wél op voorraad is, alvast geleverd. “Daarnaast maakt ook de wijze van verzenden een verschil”, weet professor Van Ossel. “Coolblue heeft drie manieren om te leveren Naast de bestellingen die in de brievenbus passen en waarvoor de postbode niet moet aanbellen, zijn er de kleine pakjes die met een gewone koerier gebracht kunnen worden. In de grote steden zet men daarvoor al fietskoeriers in. En tenslotte zijn er de ‘tweepersoonsleveringen’ voor producten als wasmachines en ijskasten. Die bestellingen zijn te zwaar voor één persoon om alleen te doen en worden met een vrachtwagen geleverd. Meestal zorgt de bezorger dan ook voor de aansluiting van het toestel.”

Gigantische dozen

Maar waarom worden kleine cadeautjes eigenlijk in gigantische dozen geleverd? Want lucht vervoeren is niet alleen weinig milieuvriendelijk, het kost ook geld. Hoe meer er in één vrachtwagen gestouwd kan worden, hoe goedkoper de levering wordt. Volgens retailexpert Van Ossel hangt dit samen met de grootte van de webwinkel: hoe groter en professioneler die is, hoe beter passend de verpakkingsdozen zijn. Zo heeft bol.com op dit moment al negen inpakmachines in gebruik, waardoor artikelen op maat worden ingepakt en onnodig karton en lucht wordt voorkomen. Het is de bedoeling om over enkele jaren naar ruim 25 inpakmachines te groeien. Ook Coolblue heeft zo’n machines, maar kleine webwinkels investeren daar niet in. En, zoals gezegd, de helft  van de pakjes van bol.com komt van externe partners. 

Bedrijven als bol.com en Zalando gebruiken - waar mogelijk - ook steeds meer plastic verzendzakken in plaats van dozen. Ze moeten dienen om zachte materialen zoals handdoeken, kleding en rugzakken te transporteren. De zakjes zijn lichter, maken opvulmateriaal overbodig en nemen minder plaats in. Bij bol.com maakt men zich sterk dat de CO2-uitstoot bij pakjes in een verzendzak 90 procent lager ligt dan bij pakjes in een doos. Helaas gaat slechts een paar procenten van het totaal via een verzendzak. Dit jaar verwerkt bol.com in november en december ruim twintig miljoen artikelen voor ruim tien miljoen klanten in België en Nederland.

Hoeveel ton karton en plastic bol.com gebruikt om al die bestellingen te verpakken, kon woordvoerster Roos Franssen niet zeggen. Ook bij Coolblue kregen we geen antwoord op die vraag.

18 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Norbert Corten

    On line kopen een zegen voor mensen die enkel gebruik maken van openbaar vervoer en niet over een wagen beschikken bovendien kunnen prijs vergelijken waar hetzelfde product het goedkoopst verkrijgbaar is.

  • Rudy Jacobs

    altijd maar zeuren ,wel snel opgelost bestel dan niks online en ga er zelf om dan heb je die verpakkingen allemaal niets

Lees meer