Vurtuo
Nespresso Vurtuo

Exclusief voor abonnees

Kritiek op Nespresso’s nieuwe capsule: “Consument mag nooit gedwongen worden tot slechts één duurdere keuze”

Opvallende tegenzet van Nespresso: om de tientallen imitatiecapsules van zich af te schudden, lanceert de koffiegigant volgende maand met de Vertuo een compleet nieuw capsulesysteem. Officieel om ook de allergrootste koffiemokken te kunnen vullen, al is het volgens consumentenorganisaties natuurlijk geen toeval dat je voor deze nieuwe capsules alleen nog maar bij Nespresso zal kunnen aankloppen.

‘De grootste revolutie in 30 jaar’, doopte Nespresso het zelf. En dat lijkt niet eens overdreven. Met de koepelvormige Vertuo wordt bruusk afgestapt van de vertrouwde capsulevorm die al sinds de start van Nespresso in 1989 meeging. Nadat de nieuwe koffiecapsule eerder al in de Verenigde Staten, Canada en Groot-Brittannië werd gelanceerd, zijn vanaf 3 september ook België en Luxemburg aan de beurt, met ineens liefst 28 (!) verschillende variëteiten.

Aanvankelijk waren de Vertuo-capsules vooral bedoeld om ook de Noord-Amerikanen aan de Nespresso te krijgen. Omdat ze het over de oceaan graag groot zien en die kleine espressootjes maar niks vinden, werd de zogeheten ‘Centrifusion’-technologie ontwikkeld. Daarbij wordt (zoals bij de klassieke Nespresso-machines) niet langer 19 bar aan druk en water doorheen de koffiecapsule gejaagd, maar wordt de Vertuo-capsule helemaal tureluurs gedraaid tot 7.000 toeren per minuut, terwijl koffie en water zich intussen vermengen. Op die manier kan één enkele koffiecapsule zelfs de geliefde ‘travel mug’ van de gemiddelde Amerikaan helemaal vullen.

Streepjescode

Ook voor de lancering op de Belgische markt haalt Nespresso Belux nu hetzelfde argument aan: «Ook in België drinkt 80 procent van de consumenten het liefst koffie uit een grote mok», luidt het promopraatje. En dus zorgt het nieuwe Vertuo-assortiment voor «grote koffies met zowel de smaak als de kwaliteit die Nespresso zijn goede naam hebben bezorgd.»

Al is het natuurlijk geen toeval dat de nieuwe koffiefamilie naast de 2 alto-capsules (goed voor 41,4 cl) en 15 mug-capsules (goed voor 23 cl) nog uit elf andere kleinere inhoudsformaten bestaat, die vergelijkbaar zijn met de huidige klassieke capsules. Met Vertuo hoopt Nespresso namelijk eindelijk weer een exclusief jasje aan te trekken.

Sinds de beschermende patenten op hun klassieke koffiecapsule in 2011 afliepen — bij Douwe Egberts wachtte men zelfs niet eens zo lang — belandden alleen hier al tientallen andere capsulemerken ‘die compatibel zijn met Nespresso-machines’ in de winkelrekken. En met deze nieuwe Vertuo-capsule ziet Nespresso zich weer voor lange tijd beschermd tegen kopieergedrag. Niet alleen vanwege het patentrecht, maar ook omdat de nieuwe capsule technologisch vernuftiger in mekaar zit. In de rand van elke capsule zit namelijk ook een streepjescode verwerkt die de — ook al nieuwe — machine meteen álle instructies voor het juiste brouwsel meegeeft: van het aantal toeren per minuut en de temperatuur tot de infusietijd en het schenkvolume. Het lijkt toch net iets moeilijker dan het namaken van een gewoon aluminium cupje.

Kritiek

Hoewel, voor alle duidelijkheid, Nespresso de klassieke koffiecapsules ook hier nog altijd zal blijven verkopen, kan niet iedereen de nieuwe lancering even enthousiast smaken. Zoals de grootste Britse consumentenorganisatie ‘Which?’ bij de lancering in februari vorig jaar reageerde: “Nespresso mag dan wel zeggen dat het Vertuo-systeem betere, op maat gemaakte en grotere koffies zal zetten. Maar het betekent vooral dat koffieliefhebbers weer verplicht zullen zijn om Nespresso-capsules te kopen boven derdepartijcapsules. En dat een snelle stop bij de supermarkt voor capsules tegen competitieve prijzen niet meer zal volstaan om de voorraadkast aan te vullen.”

Of het om printer­inkt of ochtendbrouwsel gaat, een consument mag nooit gedwongen worden tot slechts één, duurdere, keuze

Bij ‘Which?’ roepen ze Nespresso alvast op om van Vertuo zeker niet het nieuwe standaardsysteem te maken, waarbij ze meteen ook verwijzen naar de printers van HP, die blokkeren bij andere merken van inktpatronen. “Het is begrijpelijk dat fabrikanten de voorrang willen geven aan hun eigen producten. Maar of het nu om printerinkt of ochtendbrouwsel gaat, een consument mag nooit gedwongen worden tot slechts één, duurdere, keuze.”

Waar te verkrijgen?

Alle Vertuo-koffiecapsules zijn vanaf 3 september verkrijgbaar in de Nespresso-verkooppunten. Met een beginprijs van 4,50 euro per etui van 10 capsules of 0,45 euro per capsule, valt de Vertuo-capsule alvast een tikje duurder uit dan de 0,38 euro voor de goedkoopste klassieke Nespresso-capsule. Met een beginprijs van 179 euro is de prijs van de nieuwe Vertuo-koffiezetmachine dan weer vergelijkbaar met de klassieke toestellen.

Lees ook binnen HLN+:

Zo voorkom je dat je plots honderden euro’s moet bijbetalen voor je huurauto

Bestemmingen tweede verblijf vergeleken: goedkope boodschappen in Spanje, nauwelijks belastingen in Portugal

Doe alsof je in Monaco woont... en huur een hotelkamer voor 96.600 euro

3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Hugo Smet

    Er is niemand verplicht om die dure spullen in huis te halen...Je kan koffie ook nog op andere manieren maken of water koken en een kopje thee drinken ;-)

  • Tamzin Andersen

    Consumenten snappen niet hoeveel macht zij hebben : koop het niet, zo wordt de arrogante fabrikant geboycot.

Lees meer