iStock

Exclusief voor abonnees

Moet ik nog rap mijn mazouttank vullen en wat betekent plotse prijsstijging olie voor prijs aan de pomp?

De prijs van ruwe olie schoot maandagochtend het hardst omhoog in bijna 30 jaar, na aanslagen op de bevoorrading uit Saudi-Arabië. Dat zal u later deze week ook voelen. Maar de prijzen voor stookolie of autobrandstof maken minder grote bokkensprongen dan het zwarte goedje dat de Saudi’s uit de grond halen.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

Ondanks een hoop goede bedoelingen is de wereld vandaag nog steeds verslaafd aan olie, en dat zal niet snel veranderen. Zelfs de meest pessimistische schattingen geven aan dat er nog genoeg in de grond zit om vlotjes een paar decennia de fossiele brandstof op te gebruiken aan het huidige tempo.

 De prijs van een vat ruwe olie beweegt in functie van vraag en aanbod. Wanneer plots 5 procent van de wereldwijde productie plat ligt brengt dat heel wat teweeg. Olie werd maandagochtend plots 20 procent meer waard. De laatste keer dat de prijs van olie zo snel steeg, was toen Irak Koeweit annexeerde in 1990.

Maar de prijs die een gewone consument betaalt, wordt ook bepaald door vraag en aanbod bij bedrijven die het zwarte goud verwerken of vervoeren. Die prijzen zijn een pak stabieler, onder meer dankzij voorraden die als buffer dienen. En dan zijn er nog de belastingen, die meer dan de helft van de prijs bepalen.

Zal ik nog snel even tanken?

U tankt geen ruwe olie, wel een afgewerkt product op basis van olie. De prijs van de echte grondstof bepaalt maar voor iets meer dan een kwart hoe snel de teller rolt aan de pomp. Enkel de productprijs en de btw erop reageren relatief snel - met een paar dagen vertraging - op de soms beweeglijke beurskoers van een vat onbewerkte olie.

De Belgische vereniging van brandstoffenhandelaars Brafco verwacht dat de prijzen in de tankstations donderdag of vrijdag zullen stijgen, op basis van de slotkoers van maandagavond. Normaal gezien stijgt de prijs van benzine vroeger dan die van diesel. De dagstijging van de olieprijs zwakte maandag na de middag af tot minder dan 10 procent. De stijging aan de pomp zal minder scherp zijn, en daarvoor mag u vadertje staat bedanken.

De overheid heft accijnzen op brandstof. Dat is een belasting die niet uitgedrukt wordt in een percentage, maar in een vast cijfer. Accijnzen fluctueren dus niet van dag tot dag mee met de marktprijzen.

Voor elke verkochte liter diesel of benzine int de staat 0,6 euro accijnzen. Dat bijna 42 procent van wat u betaalt voor benzine, en ruim 43 procent van de dieselprijs. Opgeteld bij de btw claimt de overheid ongeveer 60 procent van beiden.

En wat met de mazout waarmee ik verwarm in de winter?

De accijnzen op huisbrandolie liggen veel lager (2,6%), en de olieprijs (66%) weegt veel zwaarder door. Bovendien werkt het mechanisme dat de olieprijs volgt sneller, en is het dus eigenlijk te laat om nog te anticiperen op een prijsstijging van ruwe olie.

Volgens Brafco stijgen de prijzen vanaf woensdag. Wie dinsdag zijn leverancier nog snel kan laten langskomen, kan een zaakje doen: dan geldt de slotkoers van olie op vrijdagavond. Let wel: een beetje bijvullen is aanzienlijk duurder als er minder dan 2.000 liter geleverd wordt - u betaalt dan bijna 5 procent meer per liter. Uw tank moet dus leeg genoeg zijn, anders laat u de telefoon beter in de haak.

Hoe belangrijk is olie van de Saudi’s voor België?

Saudi-Arabië is niet de grootste producent van olie, maar wel de grootste exporteur. Het land zal zijn voorraden en reserveproductie aanspreken om bovenal de verkoop aan het buitenland zo veel mogelijk op peil te houden. Ook afnemers zoals België hebben voorraden: dat is ook iets waaraan u bijdraagt bij elke liter die u tankt.

Vorig jaar kwam 17,2 procent van de Belgische olie uit Saudi-Arabië, dat aandeel in de Belgische invoer is al jaren behoorlijk stabiel. Andere belangrijke landen zijn Nigeria (11,9%), het Verenigd Koninkrijk (11,2%) en Noorwegen (6,9%).

Toen de oliecrisis van begin jaren 70 een aantal autoloze zondagen veroorzaakte in ons land, was Saudi-Arabië veruit de grootste leverancier, goed voor ruim 40 procent.

67 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • geert vlietinck

    Vanmiddag diesel getankt voor mobilholhome in Air de Cappellen (Luxemburg) 1 eu 12 .

  • Gerard Roest

    Ik mis eigenlijk het artikel dat ons informeert dat de olieprijs vandaag 7% gezakt is. De speculanten hebben gecashed, de prijs is terug naar 64 dollar en zal nog wel verder zakken door de speculanten die te laat gereageerd hebben en hun "winst" nu zien verdampen. Hopelijk reageert de overheid ook alert en laat men de prijzen aan de pomp minder hard stijgen dan waar ze over droomden........ (21% btw over €1,60 is meer dan over €1,50 hè)

Lees meer