ThinkStock

Exclusief voor abonnees

Prijzenoorlog voor droogste babybilletjes: “Wie vergelijkt, kan tot 2.000 euro besparen”

Korting op luiers was er tien jaar geleden zo goed als niet. Vandaag woedt een prijzenoorlog voor de droogste babybilletjes. Thomas Loyens (30) kreeg er grijze haren van - ook al wordt hij pas in mei papa. In zijn online ‘Luiergids' vergelijkt hij alle prijzen van alle merken in alle maatjes. “Voor de kleinste Pampers shop je het best bij Bol.com.”

Baby Dry, Premium Protection, Active Fit, Ultra Comfort. Pampers, Huggies, Kruidvat of wasbare luiers. En welke billendoekjes? Wie een baby verwacht, houdt maar beter rekening met twee scenario’s: keuzestress en een lege portemonnee. 

“Een kind draagt ongeveer acht à tien luiers per dag. Of gemiddeld 3.285 luiers per jaar. En dat bijna vier jaar lang - al gebruikt hij er dan natuurlijk weer minder. Wie prijzen vergelijkt, kan tot 2.000 euro besparen", zo berekende Thomas Loyens (30) uit Rotselaar. De oprichter van Luiergids.be - pas vorige week boven de doopvont gehouden - wordt in mei volgend jaar voor het eerst vader, maar kocht nu al 288 luiers aan, via een online deal. “Ik wilde een handig overzichtje van de goedkoopste luiers per maat. De website bouwde ik eerst alleen voor mezelf, maar omdat vrienden er ook bij geholpen bleken, heb ik mijn gids voor iedereen opengesteld. Wij doen het vuile werk - we zoeken naar de hoogste korting - al moet je de luier uiteraard wel zelf verschonen”, lacht ook de oprichter van Kortingvandedag.be en Pretparkdeals.be

De site vergelijkt vandaag luiers van een vijftiental aanbieders, van Kruidvat, tot Albert Heijn en Delhaize en webwinkel iBood. Het handigst is hun maattabel, die de beste prijs zoekt voor elke luiermaat. “We rekenen altijd tot drie cijfers na de komma.  Vandaag sla je bijvoorbeeld de beste slag bij Bol.com. Daar kost een maandbox Pampers Maat 1 (144 stuks) 24,78 euro. Of amper 0,108 euro per luier. Wie luiers zoekt in maat 3 (4 tot 9 kilogram) - en niet per se het A-merk wil - is het goedkoopst af bij Albert Heijn (0,107 euro per stuk) en Delhaize (0,132 euro per stuk). Die supermarkten scoren dan weer niet goed voor Pampers.”

Voor dat A-merk ben je nog altijd het best af bij Bol.com voor de kleinste maatjes (1 en 2), bij Kruidvat voor de grotere maatjes (3 en 4).” Al is dé tip “hele grote pakketten kopen”. En op voorhand bestellen, of: “Onmiddellijk toeslaan als je een promotie ziet. Zelfs als je nog geen kinderen hebt.” Thomas wil met zijn Luiergids zeker geen reclame maken voor dat ene of andere merk, maar gewoon informeren.

Dat er zo'n prijzenslag wordt gevoerd voor luiers, is vrij recent, zegt nog retailprofessor Gino Van Ossel. “Promoties op Pampers kwamen vroeger nauwelijks voor. Eenvoudigweg omdat je tien jaar geleden niets anders vond in onze winkelrekken, behalve dat en één huismerk. Pampers had dus lang het monopolie. 

In Nederland speelde die ‘alleenheerschappij' veel minder - een Nederlander heeft altijd meer op de kleintjes gelet en is promotiegevoeliger dan een Belg. Kruidvat begon er als eerste promo te voeren op de luiers van haar huismerk en stilaan werden zij in Nederland de grootste. Procter & Gamble, het bedrijf achter Pampers, kon niet achterblijven”, legt Van Ossel uit. 

“Toen de Belg dus over de grens ging shoppen, vond hij er alle luiers veel goedkoper. Dankzij dat grensoverschrijdende kopen en het feit dat ook wij stilaan meer vertrouwen vonden in huismerken, is die prijzenslag ook hier ontstaan. Ook e-commerce heeft een belangrijke rol gespeeld, met onder meer Amazon en iBood die plots met maandboxen op de proppen kwamen, een trend uit de Verenigde Staten. Voor Pampers is Colruyt bij ons marktleider, met hun megapacks. Ook Albert Heijn stunt weleens, maar alleen met hun kleine verpakkingen.”

2 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Frans Berghmans

    Voor luiers 1&2 colruyt bij afprijzing 7,99 er pak en per 4 pakken 35% korting en per twee pakken stikker van -4€ dan heb je 4 pakken aan 12,77€ dat is dan per pamper 0,072€

  • Inge De Bruyn

    Die van lidl zijn top en niet duur

Lees meer