3 De opening van het Jumbo-filiaal in Pelt was een groot succes.
Karolien Coenen De opening van het Jumbo-filiaal in Pelt was een groot succes.

Exclusief voor abonnees

Test-Aankoop ziet prijzenoorlog door komst Jumbo. Maar hoe ver kunnen supermarkten gaan? Alle vragen beantwoord

“Wij zullen geen prijzenoorlog starten.” Dat verkondigde Jumbo toen het begin deze maand zijn eerste Belgische winkel opende in het Limburgse Pelt. Test-Aankoop deed de test en wat bleek? Een karretje winkelwaar in Jumbo België is 17 procent goedkoper dan exact hetzelfde net over de grens. “Onze supermarkten worden gedwongen om te volgen”, zegt Test-Aankoop. Barst er binnenkort een prijzenoorlog los in Vlaanderen? En hoe diep kunnen de supermarkten gaan? Alle vragen beantwoord.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

De consumentenorganisatie ging shoppen bij Jumbo in Pelt, waar de Nederlandse discounter op 6 november de eerste vestiging van ons land opende. Ze rekenden aan de kassa een representatieve winkelkar met 50 producten af, van huismerken tot internationale merken, groenten en fruit. Goed voor een kasticket van 124 euro. Daarna trok Test-Aankoop de grens over, naar Jumbo Budel, om er exact dezelfde kar bij elkaar te winkelen. Daar moesten ze- tegen de verwachtingen in- 145 euro betalen. “Een prijsverschil van bijna 17 procent”, merkt Simon November van Test-Aankoop op. “Hoewel altijd beweerd wordt dat winkelen in Nederland goedkoper is.”

Niet in regio Pelt dus momenteel. “We wisten dat Jumbo met scherpe prijzen zou komen, maar dit is een opvallend verschil. Op die manier wordt de concurrentie, zoals bijvoorbeeld Colruyt, gedwongen om ook lager te gaan. In Pelt is heel veel concurrentie, de prijzenoorlog is gestart. De strijd om de consument is begonnen.”

3 De opening van het Jumbo-filiaal in Pelt was een groot succes.
Karolien Coenen De opening van het Jumbo-filiaal in Pelt was een groot succes.

Hoe bepalen supermarkten hun prijzen?

Bij ons winkel je duurder omdat de personeelskosten hier hoger liggen dan in Nederland, bijvoorbeeld. Bij onze noorderburen zijn ze ook soepeler voor flexwerkers. Ons land is bovendien kleiner, waardoor we volumekortingen bij de distributeurs missen. En er mag niet met verlies verkocht worden, waardoor er wel degelijk een grens is. 

Daarnaast hebben supermarkten elk hun strategie. Lidl en Aldi zijn prijszetters, Colruyt is een prijsvolger.

Barst de prijzenoorlog straks ook in heel Vlaanderen los?

Jumbo heeft vandaag één winkel in België en de concurrentie zet de zeilen al bij. De Nederlandse discounter opent dit jaar nog twee winkels tegen de Hollandse grens, in Lanaken en in Rijkevorsel. Volgend jaar mikken ze op nog eens vijftien extra winkels in Vlaanderen. “Er is potentieel voor minstens honderd”, kloppen ze zich op de borst. 

Colruyt moet in de regio Pelt nu al volgen. Moeten inderdaad, want ‘de laagste prijs op elk moment voor elk product’ blijft als een paal boven water. Colruyt doet aan regionale prijszetting, wat betekent dat ze onder de prijs van concurrenten uit de omgeving gaan. “In Pelt zullen we op dit moment dus goedkoper zijn voor bepaalde producten, dan in pakweg Zeebrugge”, klinkt het. “Van een prijzenoorlog willen wij niet spreken, dit is business as usual voor ons. Vaak gaat het immers om tijdelijke promoties. Wanneer onze tweewekelijkse folder eindigt of promoties bij de concurrent stoppen, gaan onze prijzen ook weer omhoog. Zo’n prijszettingen gaan nooit weken aan een stuk aanhouden.”

Wordt de expansiedrang van Jumbo werkelijkheid, dan kan het spierballengerol tussen onze supermarkten weleens echt beginnen.

Zullen de supermarkten zich wapenen tegen de komst van Jumbo?

Grote maatregelen nemen de supermarkten naar eigen zeggen niet. Colruyt laat zijn 120 medewerkers die dag in dag uit bezig zijn met het in de gaten houden van prijzen bij de concurrentie, hun werk doen. 

Ook Delhaize is niet van plan om het roer om te gooien voor de Nederlandse concurrent. “Ja, wij hebben ‘price checkers’ die ons helpen bij het analyseren van de markt. En neen, we volgen niet blindelings”, zegt Roel Dekelver van Delhaize. “Onze strategie focust op duurzaamheid, gezondheid en kwaliteit. Zo krijgen onze klanten met hun Plus-kaart 20 procent korting op producten met een A- en B-nutriscore. En verkopen wij brood zonder additieven. Prijs is belangrijk, maar er is meer dan dat alleen. Gelukkig ziet de consument dat zelf steeds vaker in.”

Hoe diep kunnen supermarkten gaan?

Prijzenoorlog? Mogelijk. Maar lang kan dat liedje alvast niet duren. De afgelopen vijf jaar zagen we al een halvering van de marges. Vandaag kunnen, zo blijkt uit hun jaarrekeningen, onze supermarkten geen marges van vijf procent meer realiseren. Veel speling zit er dus niet meer op. Tenzij ze andere kosten naar beneden halen, tenminste. Colruyt doet dat nu al, door hun winkelinrichting heel basic te houden. Willen supermarkten nog dieper gaan, dan moeten ze daarop besparen. Op verwarming, op etalages. Of op personeel. 

De Nederlandse concurrenten, Jumbo maar ook Albert Heijn, kunnen er soms wél nog een schepje bovenop doen, omdat zij vaak andere aankoopprijzen kunnen bedingen bij de distributeurs. Hun Belgische filialen genieten dan mee van de volumekorting.

Kunnen supermarkten de kwaliteit blijven garanderen bij zo’n goedkope producten?

Test-Aankoop maakt zich er alvast zorgen over: “Coca-Cola blijft Coca-Cola en Dash blijft Dash, maar garnaalsalade… de kans bestaat dat daar binnenkort meer mayonaise dan garnalen in zit.” De consumentenorganisatie pleit voor controles op de kwaliteit. “Laat ons maar eens weggaan van louter de prijzen en in plaats daarvan een groot huismerkenonderzoek doen op kwaliteit.”

Ook voedingsexpert Patrick Mullie merkt op dat scherpe prijzen niet kunnen blijven samengaan met goede kwaliteit. “Vaak wordt de samenstelling anders en dat moet de consument beseffen”, zet hij. “Om de prijs te drukken, gaan producenten bijvoorbeeld verzadigde vetten toevoegen. Of water. Charcuterie en vlees, kaas, maar ook brood zijn op die manier makkelijk te manipuleren. Van een spotgoedkope kipfilet mag je geen wonderen verwachten. Eigenlijk maak je jezelf daarmee iets wijs.”

3 Opening Jumbo in Pelt.
Karolien Coenen Opening Jumbo in Pelt.

53 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Alex Wellens

    Test-Aankoop is een winst belust bedrijf dat geen enkele meerwaarde biedt en nu onder betaling en in opdracht van Jumbo dit “onderzoek uitvoerde” ikzelf ven al jaren klant bij Jumbo Hulst en de prijzen die ze als “Nederlands” afficheren kloppen langs geen kanten!

  • Lydia Voets

    voor 8 euro bruto werken bij Jumbo

Lees meer