Photo News

Vernietigend rapport: klanten buizen bpost

Het is pover gesteld met de klanttevredenheid bij bpost. Zes op de tien Vlamingen hebben vorig jaar problemen ondervonden bij de ontvangst of verzending van brieven. Ook de pakjesdienst scoort op zowat alle vlakken slechter dan de concurrentie. Dat blijkt uit een onderzoek van Test Aankoop.

De consumentenorganisatie hield een steekproef bij zo'n 2.100 Belgen. Liefst 49% van hen geeft aan dat het in de voorafgaande twaalf maanden minstens één keer fout liep bij het verzenden of ontvangen van hun post. In de meeste gevallen wordt de envelop in de verkeerde bus gedropt (30%), is de levering meer dan een week te laat (28%) of komt de brief zelfs nooit aan (22%).

Ook op de uiterst belangrijke pakjesmarkt is er behoorlijk wat werk aan de winkel. Of er nu gepeild wordt naar de staat van de geleverde pakjes (liefst 15% geeft aan een beschadigde doos gekregen te hebben van bpost), naar de algemene tevredenheid (73 op 100) of naar de tarieven, telkens scoort het postbedrijf slechter dan al zijn concurrenten. Alleen op het vlak van stiptheid doet één andere speler het slechter. Zowel UPS als bpost slaagt erin om slechts 67% van de pakjes op tijd te leveren, maar bij de Amerikaanse koerier gaan net iets meer zendingen verloren (4% tegenover 3%).

Bpost zegt zich niet te herkennen in de resultaten. "In de eerste helft van dit jaar is 96,4% van de priorbrieven tijdig geleverd en 99,2% van de non-priorpost. En 97,5% van alle pakjes wordt uitgereikt binnen de dag dat ze in ons netwerk komen", zegt woordvoerster Barbara Van Speybroeck. Het postbedrijf behandelt naar eigen zeggen elke dag ongeveer 7 miljoen brieven en meer dan 200.000 pakjes.

 Bpost stelt zich vragen bij de methodologie van het onderzoek van Test Aankoop waaruit zou blijken dat de verzending van brieven en pakjes te wensen overlaat. Het postbedrijf verwijst zelf naar “officiële cijfers”. Bpost zegt het onderzoek van Test Aankoop niet te hebben gekregen. Het stelt zich vragen bij de methodologie, maar nodigt Test Aankoop uit voor overleg.

De vakbonden bij bpost wijzen erop dat de enquête volgde op de moeilijke eindejaarsperiode én op een poststaking. "Voer het onderzoek morgen opnieuw en de resultaten zullen beter zijn."

Lees in onze pluszone waarom het imago van bpost meer dan een deuk heeft.

515 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Mario Adams

    Had dit op mijn vorig adres ook regelmatig. Huisnummer van de buren was hetzelfde als het mijne, maar met een 'a' toegevoegd. Blijkbaar kunnen sommige postbodes het onderscheid niet maken tussen 24 en 24a... Persoonlijk wil ik zo weinig mogelijk en liefst geen post. Ik wil alles digitaal. En ik begrijp niet dat bedrijven zoals Delhaize, Carrefour, enz... nog gepersonaliseerde papieren folders sturen...

  • Geert De Winne

    Statutair benoemd velen wat kan hen dat schelen !

Lees meer