4 De arbeiders bij Punch Powertrain in Sint-Truiden hebben vandaag het werk neergelegd. Het Truiense bedrijf zou een onbekend aantal banen schrappen. Vakbonden en directie zullen nu een eerste overleg houden.
Mine Dalemans De arbeiders bij Punch Powertrain in Sint-Truiden hebben vandaag het werk neergelegd. Het Truiense bedrijf zou een onbekend aantal banen schrappen. Vakbonden en directie zullen nu een eerste overleg houden.

“Nieuwe klap dreigt voor Limburg”, arbeiders leggen het werk neer

Het bedrijf Punch Powertrain uit Sint-Truiden schrapt een onbekend aantal banen. Na Ford Genk dreigt dus opnieuw groot banenverlies in de Limburgse autosector. Dat schrijven De Standaard en Het Belang van Limburg vandaag. 

Punch Powertrain zal in september de vakbonden inlichten over het banenverlies. Het bedrijf telt 1.100 werknemers. Van de 500 arbeiders zitten er nu al 300 in allerlei systemen van economische werkloosheid. Bij Punch zijn ook meer dan 600 bedienden aan de slag. “Na het drama van Ford Genk in 2014 dreigt dus een nieuwe klap voor de Limburgse autosector”, klinkt het.

China

Punch maakt automatische versnellingsbakken en heeft erg te lijden onder de malaise in de autosector en de terugval van de Chinese automarkt. Het bedrijf zit in zwaar weer en zag vorige maand ook zijn Chinese hoofdaandeelhouder Yinyi bescherming tegen schuldeisers aanvragen.

De vroege ploeg van arbeiders heeft vanmorgen in een reactie op het nieuws in de kranten het werk neergelegd. Of de volgende ploegen opnieuw aan de slag zullen gaan, is voorlopig onduidelijk. De directie zit nu in eerste instantie samen en zal in een volgende fase vanaf 11 uur een eerste overleg met de vakbonden houden.

4
Mine Dalemans

Paniekvoetbal

De personeelsleden werden vanmorgen enorm verrast door het nieuws. “We betreuren dat dit in de pers zo uitvergroot wordt. Men maakt vergelijkingen met Ford Genk”, zegt Peter Kunnen van metaalvakbond ACV-CSC METEA. “Ik snap de reactie van de mensen wel. Er moet duidelijk gecommuniceerd worden, want de mensen hebben recht op de juiste informatie. We hopen na het overleg meer uitleg te hebben.”

De vakbonden waren wel op de hoogte van de moeilijkheden in het bedrijf. “De communicatie gebeurt intern tussen vakbonden en directie. We hebben altijd een open overleg gehad, dus we wisten dat er moeilijkheden waren bij de Chinese moeder en in Sint-Truiden”, stelt Kunnen. “Bij een dipje in de markt is het even slikken. Ik zou dan niet aan paniekvoetbal doen maar de rust bewaren, want dit wordt in de buitenwereld niet positief onthaald.”

4
Mine Dalemans

Peugeot

Punch Powertrain heeft namelijk een contract met Peugeot, en dat mag volgens de vakbond niet op het spel gezet worden. “We moeten opletten voor een sneeuwbaleffect. Dergelijke verhalen gaan bij klanten ook in het verkeerde keelgat schieten. Als zij hun contract herzien, is er wel een probleem natuurlijk. Dus dat is toch een beetje met vuur spelen”, aldus Kunnen. “Als je echter ziet hoe het bedrijf de laatste jaren gegroeid is, zal men met zijn allen inspanningen doen om dat te voorkomen.” 

4
Mine Dalemans

59 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Ghijs Elvan

    Daniel, Punch Powertrain is niet actief in de zware industrie maar wel in de (hoog) technologische sector. O.a. in St. Truiden, maar ook op andere plaatsen is er een R&D center waar nieuwe ideëen bedacht en producten ontwikkeld worden. Vandaar het relatief groot aantal bedienden. Deze bedienden houden zich ook bezig met de producten die in andere vestigingen geproduceerd worden en mogen dus niet enkel in verhouding tot de lokale arbeiders bekeken worden.

  • Lucas Bovens

    En het is nog niet gedaan. 'Bij VDL Nedcar staan opnieuw enkele honderden banen op de tocht. De autofabrikant in Born denkt op basis van een dalend productievolume dat het personeelsbestand fors zakt. In het ergste geval van 5600 medewerkers nu naar onder de 5000'. (De Limburger) Ook daar zijn (nog) veel Belgen werkzaam.

Lees meer