Jonas Dhaenens
RV Jonas Dhaenens

Exclusief voor abonnees

Bedrijf van Jonas (36) meer dan miljard waard: “Klanten wisten niet dat ik een snotneus van 16 was”

Slechts 16 was hij, toen Jonas Dhaenens (36) vanuit zijn slaapkamer Combell uit de grond stampte, een klein bedrijfje dat zelfstandigen zou helpen om een website en domeinnaam op te zetten. Gisteren fuseerde Combell met zijn Nederlandse concurrent TransIP, staan 600 werknemers onder hem en is het bedrijf meer dan een miljard dollar waard. 

 “De meeste klanten wisten niet eens dat het een snotneus van zestien was, die de domeinnaam van hun website regelde. Dat was ook niet belangrijk. Het werkte en dat is wat telt.” Jonas Dhaenens (36) is onderweg van Londen naar Gent, wanneer we hem bellen. Zakelijke besprekingen. Dat het zo hard zou gaan, neen, dat had die zestienjarige snotneus die vanuit zijn slaapkamer telefoons op nam en kleine zelfstandigen hielp met hun website, nooit gedacht.

Jonas Dhaenens kondigde gisteren aan dat hij met zijn bedrijf Combell voortaan de krachten bundelt met TransIP, een Nederlandse sectorgenoot. Team.blue worden ze samen, en het meest recente Europese tech bedrijf dat de waarde van één miljard overschrijdt. Team.blue biedt digitale tools aan: hosting, e-mail en applicaties voor ondertussen meer dan 1,2 miljoen klanten in vijf landen- België, Nederland, Zwitserland, Denemarken en Zweden. Het bedrijf heeft 600 medewerkers. 

Dubbele ‘l’

36 en al 20 jaar CEO van z’n eigen hostingbedrijf. Dhaenens was met andere woorden piepjong toen hij Combell- “Een samentrekking van ‘computer’ en ‘bellen’, die dubbele ‘l’ maakt het wat internationaler klinken. Veel meer hoef je achter die naam niet te zoeken”- uit de grond stampte. “Mijn moeder baatte een winkel uit, mijn vader een verzekeringskantoor, mijn grootouders waren ook zelfstandig. Ondernemen zit in mijn bloed. Op mijn tiende al wist ik dat ik later niet voor iemand wilde werken. Dat ik zelf iets groter wilde uitbouwen.”

Bioshop.be. Daar begon het allemaal mee- toen nog op zijn slaapkamer, na school. “Mijn moeder had een natuurvoedingswinkel en mijn vader was voorzitter van een overkoepelende vereniging van winkeliers in die sector. Toen ik voor hen een website wilde maken- ik studeerde boekhouden-informatica- merkte ik hoe omslachtig het was om die .be-extensie online te zetten. Een heleboel paperassen, een uittreksel uit het staatsblad en een resem heen en weer gefax waren nodig en Belgacom was het enige bedrijf waar je terecht kon. Ik vond het zodanig ingewikkeld dat ik op het idee kwam om zelfstandigen te helpen om hun .be-naam te registreren en een e-mailadres aan hun website te koppelen.”

Zelf websites ontwerpen, deed Dhaenens niet. Hij sloot partnerships met websitebouwers en haakte zo stukje bij beetje wagonnetjes aan zijn techtrein. “Ik werd nutsleverancier voor dat online visitekaartje. Anderen maakten de site, ik zorgde dat die altijd snel was, dat er back-ups waren, ik deed de administratie, enzovoort. Op mijn 17de vroeg ik een gratis 0800-nummer aan. Klanten konden me zelfs ‘s nachts bellen- hoewel mijn moeder daar niet zo happig op was.”

35 overnames 

Op zijn zestiende had Jonas al 50 klanten. Op zijn 17de al een paar honderd. “Na het zesde middelbaar wilde ik nog handelswetenschappen gaan studeren, hoor, maar ik was er tijdens de lessen meer bezig met het beantwoorden van telefoons en e-mails, dat ik er na enkele maanden mee stopte. In een nest van zelfstandigen kwam die mededeling gelukkig niet als een shock. In 2001 wierf ik mijn eerste medewerker, een klasgenoot, aan en verhuisden we naar de zolder van mijn moeders winkel.”

Jaar na jaar groeide Comwell. Dhaenens was 18 toen hij een eerste andere speler over nam en vele anderen volgden. “Sindsdien heb ik quasi elk jaar een concullega geïntegreerd en klantenportefeuilles overgenomen. Of ik op mijn 16de dìt voor ogen had? Allesbehalve. Ik had nooit gedacht dat mijn bedrijf zo groot zou worden. Ik deed gewoon voort, was enthousiast en had veel ambitie. De eerste 15 jaar zijn we sterk gestegen en daarna hebben we ons concept in Europa gekopiëerd. Op vier jaar tijd deden we meer dan 35 overnames. Het klinkt nu allemaal heel simpel, maar die afgelopen 20 jaar tellen ook veel slapeloze nachten. En ik nam soms slechte beslissingen, ja. Maar dan heb ik ze liever genomen om daarna verder te doen, dan dat ik ze helemaal niet nam. Ik ben nog altijd maar 36 en telkens als ik een bepaalde ambitie bijna heb bereikt, denk ik ‘oké, what’s next’. De honger blijft, ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.”

Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.

Lees meer