Bij Dreamland zijn L.O.L.-poppetjes zowel in de winkel als online heel erg populair
RV Bij Dreamland zijn L.O.L.-poppetjes zowel in de winkel als online heel erg populair

Exclusief voor abonnees

Belg koopt speelgoed vaker online

(maar experts overtuigd dat speelgoedwinkel nog toekomst heeft)

2018 was een absoluut recordjaar voor de e-commerce in België: in totaal werd online 10,67 miljard euro gespendeerd, 623 miljoen meer dan een jaar eerder. Vliegtuigreizen en concerttickets toppen het lijstje maar met 38 procent werd de sterkste groei in online uitgaven opgetekend in de categorie ‘speelgoed’. “Wees gerust: de fysieke speelgoedwinkel zal blijven bestaan; hij moet zich wel onderscheiden en professionaliseren”, zegt Marc Foolens, voorzitter van de Belgische Speelgoedfederatie.

Online speelgoed kopen: de Belg ging in 2018 dan toch overstag. In de topmaanden van oktober tot december spendeerden we 109,65 miljoen euro aan speelgoed, goed voor in totaal 3,3 miljoen stuks. “En dat is geen verrassing”, zegt Marc Foolens, voorzitter van de Belgische Speelgoedfederatie. “In vergelijking met onze buurlanden hebben we veel speelgoedwinkels, beetje te veel zelfs. Je moet maar een paar kilometer ver rijden om een Dreamland, Fun of Maxi Toys tegen te komen. De behoefte om online te gaan was minder groot.” Volgens Unizo waren er in 2017 in Vlaanderen 350 speelgoedwinkels, een cijfer dat de voorbije tien jaar redelijk stabiel bleef.

Bol.com bevestigt dat het speelgoed het vorig jaar erg sterk deed. Precieze cijfers geeft de online gigant niet, behalve dat het in zijn geheel elk jaar met zo’n 30 procent groeit. Dreamland heeft in het hele land 40 fysieke winkels maar verkoopt ook speelgoed online. “De zaken die goed verkopen in de winkel zijn ook populair online. De L.O.L.-popjes zijn bijvoorbeeld via beide kanalen erg populair”, zegt woordvoerster Silja Decock. “Anderzijds zien we dat buitenspeelgoed vaker online wordt gekocht waarbij de winkel dan eigenlijk dienst doet als showroom. Als het over beleving gaat, blijft de winkel een belangrijk kanaal. In mei en juli openen we trouwens twee nieuwe Dreamland-filialen in Wallonië. De webshop doet het goed voor onder meer Lego, Playmobil en gezelschapspellen, waarbij de winkel minder verschil maakt.”

In den Olifant

Tussen de ketens en het internetgweld houdt ‘In den Olifant’ in Antwerpen, een zaak die al bestaat sinds 1970, ook stand. “Principieel doen wij niet aan internetverkoop”, zegt mede-eigenares Hilde Vandeweghe. “Wie online speelgoed koopt, houdt er meestal geen rekening mee dat dat speelgoed in China is gemaakt van plastiek, hij kiest voor de laagste prijs. Daar kunnen wij nooit tegenop. Wij onderscheiden ons met ander speelgoed in onze belevingswinkel. Je kan het bekijken en aanraken en je weet dat het kwaliteit is met aandacht voor ecologie. In de zaak hebben we bovendien diverse hoekjes waar kinderen zich kunnen amuseren. Daarnaast vinden we de service belangrijk, want niet iedereen weet wat te kopen voor pakweg een jongetje van vijf.”

Samen met professionalisering is dat volgens Foolens het recept voor een zonnige toekomst. Unizo bevestigt: “Niche winkels, gespecialiseerd in gezelschapsspellen, niche speelgoed - bijvoorbeeld enkel in hout - en merken die je niet in de grote ketens vindt, zullen altijd aanspreken”, zegt Mien Gillis, experte retail. “Met extra beleving, bijvoorbeeld in de vorm van spelavonden en ruimte om kinderen te laten spelen, heeft de zelfstandige speelgoedwinkel altijd zijn plaats.”

5 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • james vroman

    hoeveel winkel vitrines zouden wel niet passen in een magazijn ...is normaal dat het daar goedkoper is .

  • Mario Tersago

    Twee grote factoren spelen hier een rol, de prijsconcurrentie en aanbod. Qua prijsconcurrentie zijn er weinige handelaars die de prijzen aanpassen aan de markt alsook inspelen op bepaalde marketingstunts. Belgische zaken hinken vele stappen achterop op tov onze noorderburen. Qua aanbod kan je natuurlijk niet elk speelgoed etaleren maar je kan een dynamische omgeving creeëren met de mogelijkheid om niet geetaleerde artikelen, alsnog te bestellen in de winkel bv.

Lees meer