RV

Belgische elektroketen Krëfel komt in Franse handen

De Belgische elektroketen Krëfel wordt overgenomen door de Franse groep Boulanger, eveneens actief in huishoudelektro. Dat hebben beide bedrijven vandaag bekendgemaakt.

Krëfel werd opgericht in 1958 door de familie Poulet. Met 1.350 werknemers wordt een omzet gerealiseerd van 400 miljoen euro. Krëfel is actief met 74 winkels in België. Ook de 11 Hifi International-winkels in Luxemburg, onderdeel van de groep Krëfel, komen in Franse handen.

Overnemer is de Franse elektroketen Boulanger, die 154 winkels telt, goed voor 9.000 personeelsleden. Het bedrijf, dat in 1954 werd opgericht in Rijsel, realiseerde vorig jaar een omzet van 2,6 miljard euro. Met de overname van Krëfel wil Boulanger - in handen van de Franse ondernemersfamilie Mulliez - zijn “internationale ontwikkeling uitbreiden”, zo klinkt het.

Ontslagen?

Het merk Krëfel zal blijven bestaan. De keten zal ook zijn eigen commerciële beleid op de Belgische markt en ten aanzien van de Belgische klanten kunnen blijven voeren, zegt Denis Boschard, directeur Business Development bij Boulanger aan Belga. De Fransen zijn niet van plan om winkels te sluiten of personeel te ontslaan.

Boschard merkt op dat Krëfel en Boulanger geen concurrenten zijn van elkaar, maar complementair werken. “De twee groepen, elk van familiale oorsprong, hebben een gemeenschappelijk DNA. De drie merken (Boulanger, Krëfel en Hifi International) zullen elk op hun grondgebied blijven bestaan.” Volgens Boschard is Krëfel ook een bedrijf dat goed draait.

16 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • james vroman

    alles zal frans worden hier want belgen betalen goed dubbel zo veel als in hun eigen land ..

  • Louis Bouduin

    wie al ooit iets in de Krefel heeft gekocht, en ook maar enige vorm van service nodig heeft, weet dat het alleen beter kan, en dat er een mentaliteit van zo'n oude Oostblok winkel was. Om nog maar te zwijgen van het rommeltje dat hun webservice noemde.

Lees meer