8 Drie Boeings 737 MAX in de fabriek in Renton, Washington.
REUTERS Drie Boeings 737 MAX in de fabriek in Renton, Washington.

Boeing maakt miljard per maand verlies door debacle met 737 Max, expert adviseert: “Verander naam van toestel”

Boeing zit nog steeds in de hoek waar de klappen vallen. De vliegtuigbouwer ziet zijn kosten oplopen en maakt een miljard dollar per maand verlies doordat alle toestellen van het type 737 Max al maanden aan de grond staan, na twee dodelijke crashes. Het bedrijf is aan het onderhandelen met banken over een lening van minstens 10 miljard dollar. Ondertussen pleit een expert voor een naamsverandering van het geplaagde toestel: “Doe de naam Max in de ban”.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

De Amerikaanse zender CNBC bericht op basis van anonieme bronnen dat er met de banken al voor zes miljard dollar een akkoord zou zijn, maar dat Boeing graag meer wil lenen. Het zou gaan om een bedrag van minstens 10 miljard dollar.

De problemen slepen al meer dan tien maanden aan. Volgens Reuters zal de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA de 737 MAX zeker nog tot eind maart aan de grond houden, maar het vliegverbod zou ook nog langer kunnen gelden.

Sinds het bestverkopende toestel van Boeing niet meer mag vliegen, stapelt de voorraad zich op. De productie van 737 Max werd daarom begin deze maand tijdelijk opgeschort. Het is nog niet bekend hoelang Boeing de productie zal bevriezen.

8 Boeings 737 Max in Seattle, Washington.
REUTERS Boeings 737 Max in Seattle, Washington.

De kosten van het vliegverbod lopen dan ook razendsnel op voor Boeing. Het zou gaan om meer dan 9 miljard dollar. Volgens analisten maakt de vliegtuigbouwer een miljard dollar per maand verlies sinds de start van het debacle.

Bovendien ontdekte het bedrijf een nieuw softwareprobleem met de 737 Max. Het gaat om het systeem dat in het vliegtuig controleert of andere monitoringsystemen wel correct werken. Boeing is al bezig met de nodige updates en staat voortdurend in contact met de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA. “Onze hoogste prioriteit is ervoor zorgen dat de 737 MAX veilig is en voldoet aan alle wettelijke vereisten voordat hij weer in gebruik wordt genomen”, klonk het in een verklaring.

8 Boeings 737 Max in Seattle, Washington.
REUTERS Boeings 737 Max in Seattle, Washington.

Miljardair Steven Udvar-Hazy - CEO van vliegtuigleasebedrijf Air Lease Corp. dat zelf 200 Boeings 737 Max heeft besteld - adviseert de vliegtuigbouwer om de naam van het toestel te veranderen. Dat verklaarde hij tijdens een conferentie in de Ierse hoofdstad Dublin waarover Bloomberg bericht.

Boeing moet volgens de CEO van die naam af omdat passagiers de MAX 737 nu associëren met een onveilig en onbetrouwbaar toestel. “Het imago van dit type vliegtuig is om zeep en er is geen enkele reden om de naam te behouden”, vindt Udvar-Hazy. “We hebben aan Boeing gevraagd om de naam Max in de ban te doen. Het toestel zou op de markt kunnen komen onder een variant van de huidige nummer zoals bijvoorbeeld 737-8 of 737-10.” De nieuwe naam moet de bezwaren van het publiek om weer met dit toestel te vliegen, wegnemen.

BEKIJK OOK. Beelden tonen economisch drama van geplaagde Boeing 737 MAX

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.
8
REUTERS
8
AFP
8
AFP
8
REUTERS
8
AFP

21 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • bart willems

    Ik ken verschillende piloten bij een luchtvaartmaatschappij die al even met de MAX vliegen. Zij hadden degelijke vorming gekregen alvorens ermee te vliegen. Hebben niets speciaals gemerkt en staan te popelen om er terug mee te vertrekken. Zo erg zal het allemaal niet zijn denk ik zo...

  • peter cornelis

    Ik denk niet dat deze toestellen ooit nog vliegen, de mensen hebben daar geen vertrouwen meer in en elke maatschappij die ze zal inzetten gaat mee de dieperik in

Lees meer