Beeld ter illustratie, Brussels Airlines.
Photo News Beeld ter illustratie, Brussels Airlines.

CEO Brussels Airlines: “We scheiden van Eurowings maar moeten wel meteen naar de fitness”

“We scheiden van Eurowings, maar we moeten wel meteen naar de fitness.” Zo kondigde Christina Foerster, de CEO van Brussels Airlines, naar verluidt aan dat de luchtvaartmaatschappij op eigen benen gaat staan. De vakbonden zijn positief gestemd omdat Brussels Airlines op die manier niet langer opgeslorpt wordt in de lagekostenpoot van Lufthansa. “Foerster heeft bewezen dat ze geen marionet is van Lufthansa-topman Carsten Spohr, zoals in het begin gevreesd werd.” Al moet er de komende maanden dus wel gesproken worden over besparingen.

Brussels Airlines-CEO Foerster waarschuwde wel voor euforie: “Brussels Airlines is financieel de slechtst presterende van de netwerkmaatschappijen van de Luthansa-groep”, klonk het. Foerster zei te voelen dat de werknemers blij zijn met de aankondiging, maar ze waarschuwde toch ook. Er is immers nog veel werk aan de winkel. “Brussels Airlines is financieel de slechtst presterende van de netwerkmaatschappijen van de Luthansa-groep”, klonk het. “Er is dus een duidelijke vraag naar een turnaroundplan, om te zien hoe we de resultaten zullen verbeteren in de komende jaren.”

De bedoeling is dat er na de zomer meer duidelijkheid is over de strategie van Brussels Airlines als standalonebedrijf en over die maatregelen voor de winstgevendheid.

Foerster, die de integratie in Eurowings altijd verdedigde, beschouwt de beslissing om het roer om te gooien niet als een mislukking. “Beide modellen zijn mogelijk. Maar het was niet het juiste moment voor zo’n integratie. Eurowings heeft momenteel niet de middelen om die tot een goed einde te brengen”, aldus de CEO.

“Goed nieuws”

 “Dit is positief nieuws. Sinds de overname door Lufthansa heeft het personeel van Brussels Airlines altijd gevraagd om zelfstandig te mogen opereren”, zei Anita Van Hoof van de socialistische bediendebond BBTK na afloop van de bijzondere ondernemingsraad. 

 Ook Paul Buekenhout van de christelijke vakbond ACV Puls reageerde opgelucht. “Op dit ogenblik is het een positief verhaal. Ze pakken Brussels Airlines nu aan als een volwassen maatschappij. De CEO heeft vastgesteld dat hier veel competenties zitten waarin geïnvesteerd moet worden.”

‘Turnaroundplan’
Het is nu aan Brussels Airlines, het management en de werknemers om te bewijzen dat de maatschappij op eigen benen winstgevend kan zijn. Daarvoor moet tegen het derde kwartaal een ‘turnaroundplan’ uitgewerkt worden. 

Besparingen dus, maar precieze doelstellingen kregen de bonden nog niet te zien. Die oefening zal eerstdaags opgestart worden. “We verwachten tegen eind september meer duidelijkheid”, aldus Filip Lemberechts (ACLVB). 

Personeelsvergadering
Het personeel zal volgens hem meer gemotiveerd zijn om oplossingen te vinden, nu Brussels Airlines op eigen benen mag staan. De integratie in Eurowings ging voor velen immers niet van harte. “De beste leerling van de klas mag een bank vooruit, maar het zal de komende maanden werken worden om die plaats te behouden”, klinkt het. De bonden hebben voorlopig geen indicatie dat de besparingsoefening zou kunnen uitdraaien op een sociaal bloedbad. 

Het personeel op de hoofdzetel van Brussels Airlines wordt om 14 uur tijdens een personeelsvergadering op de hoogte gebracht van de plannen. Rond 16 uur zou Foerster de pers te woord staan.

Te complex
Eurowings was de voorbije jaren zeer snel gegroeid, met de overname van Air Berlin en de integratie van Brussels Airlines en zijn langeafstandsvluchten. Maar ze was daardoor ook veel te complex geworden. ‘Vereenvoudiging’ is het codewoord voor de komende jaren, laat CEO Thorsten Dirks verstaan.

De focus van Eurowings komt te liggen op korteafstandsvluchten, rechtstreekse verbindingen binnen Europa. “We zullen evolueren naar een totaal nieuwe set-up voor Eurowings. Het wordt gestroomlijnder”, klinkt het.

Dat is een formule waar Brussels Airlines niet echt in past. De maatschappij voert zelf langeafstandsvluchten uit en staat bekend om haar Afrika-netwerk. De langeafstandsvluchten die Brussels Airlines voor Eurowings uitvoert vanuit Düsseldorf verschuiven naar elders in de Lufthansa-groep. Ze zullen wel door Brussels geopereerd blijven worden.

Herstructureringsplan
Voor de divisie Eurowings (zonder Brussels Airlines) ligt een herstructureringsplan op tafel waardoor de kosten 15 procent lager zouden moeten liggen tegen 2022. Onrendabele basissen en routes zullen geschrapt worden, de vliegtuigvloot wordt gemoderniseerd en de productiviteit moet omhoog. Het moet Eurowings slagvaardiger maken in de concurrentie met budgetvliegers als Ryanair en easyJet.

De topman hoopt met de ingrepen Eurowings tegen 2021 break-even te krijgen. De piste om dit jaar al uit de rode cijfers te raken, werd ruim een week geleden al verlaten.

19 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Luc Moortgat

    Brussels airlines blijft dus een hoge kosten maatschappij

  • Chris Hom

    Met een solide management met jarenlange ervaring in deze sector en de goodwill van de werknemers moet dit een succesverhaal worden.

Lees meer