2 Vanaf 2022 moet Brussels Airlines van moedermaatschappij Lufthansa 160 miljoen euro per jaar besparen.
Photo News Vanaf 2022 moet Brussels Airlines van moedermaatschappij Lufthansa 160 miljoen euro per jaar besparen.

Exclusief voor abonnees

Dit is de enige zetel die winst opbrengt aan boord van Brussels Airlines: kijk hier waar de 153 andere voor dienen

Brussels Airlines moet van moedermaatschappij Lufthansa vanaf 2022 elk jaar 160 miljoen besparen tegenover vandaag. Dat is ruim 10% van de huidige kosten. Wellicht zullen zowel jobs als bestemmingen moeten sneuvelen. Experts menen dat het besparingsplan te soft is en volgend jaar scherpgesteld zal worden. “Lufthansa wil de citroen niet nog verder uitpersen. De Duitsers moeten eerst op andere fronten nog oorlog voeren.”

Op een bijzondere ondernemingsraad kondigde de directie van Brussels Airlines (BA) gisteren operatie ‘Reboot’ aan: BA moet tegen 2022 stroomlijnen. Deze zomer maakte het Duitse moederbedrijf Lufthansa al bekend dat BA binnen drie jaar een winstmarge van 8 procent moet realiseren. Die symbolische grens in de luchtvaart moet investeringen in personeel, vloot en bestemmingen mogelijk maken. De investeringen worden nu gedragen door Lufthansa. 

In 2018 maakte BA 1.58 miljard euro kosten en 0% winst. Gemiddeld maakt BA op een vlucht met 154 stoelen slechts op 1 stoel winst. Er zijn geen 37 manieren waarop BA kan besparen. Dat kan in het aantal bestemmingen en op personeel. 

Opmars van lowcost

Luchtvaartspecialist Luk De Wilde legt de vinger op de wonde: “Lagekostenmaatschappijen  zoals Ryanair hebben de voorbije 20 jaar enorm terrein gewonnen in Europa. Deze zomer besloot BA geen deel uit te maken van Eurowings, de lagekostenpoot van moedermaatschappij Lufthansa die overigens ook niet rendabel is. Zo’n lowcost winstgevend maken, kan enkel als je vanaf nul start. Zoniet zit je met bestaande contracten voor personeel en leveranciers die je moeilijk kan heronderhandelen.”

Brussels Airlines zit volgens De Wilde ook in een spreidstand tussen lucratieve bestemmingen in Afrika en verlieslatende Europese vluchten. “BA is specialist op Afrika, maar dat gaat om passagiers uit heel Europa waardoor de maatschappij ook Europese verbindingen nodig heeft. Afbouwen van Europese vluchten zou in verlies op Afrikaanse bestemmingen resulteren.” 

Waarom wachten tot 2022? Het is niet verstandig de problemen vooruit te schuiven in een concurrentiële, steeds veranderende markt. Besparingen zijn nu nodig, anders verliest BA nog meer marktaandeel aan lowcostmaatschappijen die zullen blijven groeien

Luchtvaartspecialist Luk De Wilde

Wankele winstpoot

Transporteconoom Wouter Dewulf (Universiteit Antwerpen) ziet een dubbele kaalslag. “BA moet toezien hoe twee poten vanonder haar stoel worden gezaagd: op Europese bestemmingen door de lowcostspelers en op Afrikaanse bestemmingen door concurrentie van Turkish Airlines en spelers uit het Midden-Oosten. Waar kan BA nog winst halen? Op Dakar, Banjul en Kinshasa wordt wat winst gemaakt, op Europese vluchten draaien ze break-even en op Amerikaanse bestemmingen maken ze verlies. Zo is de balans nul. Maatschappijen uit het Midden-Oosten kopen honderden vliegtuigen, die zullen ze ook op Afrika inzetten. Dan wordt de winstpoot van BA heel wankel. Voeg daarbij het verlies van 600.000 passagiers van Thomas Cook, waarmee BA een lucratief contract had, en dan ziet het er niet goed uit.”

BA zal dus moeten snoeien, maar hoe drastisch? De Wilde: “Ik vind dit besparingsplan soft, ik had het ingrijpender verwacht. Waarom wachten tot 2022? Het is niet verstandig de problemen vooruit te schuiven in een concurrentiële, steeds veranderende markt. Besparingen zijn nu nodig, anders verliest BA nog meer marktaandeel aan lowcostmaatschappijen die zullen blijven groeien.”

Lufthansa wil de citroen niet nog verder uitpersen, BA heeft de voorbije jaren al besparingen doorgevoerd. De Duitsers voeren al op genoeg fronten oorlog en moeten zich focussen

Transporteconoom Wouter Dewulf

Dewulf oordeelt dat Lufthansa met ‘Reboot’ tijd en rust wil kopen. “Het bedrijf kent een woelige periode, met 800 ontslagen bij dochter Austrian Airlines en de huidige staking bij het eigen cabinepersoneel. Lufthansa wil de citroen niet nog verder uitpersen, BA heeft de voorbije jaren al besparingen doorgevoerd. De Duitsers voeren al op genoeg fronten oorlog en moeten zich focussen. Lufthansa zal wellicht de resultaten van BA voor 2019 afwachten, die niet goed zullen zijn, om volgend jaar de besparingen een versnelling hoger te schakelen.”

2 Er is maar 1 zetel die winst opbrengt aan boord van Brussels Airlines. Hier dienen de andere 153 voor.
HLN Er is maar 1 zetel die winst opbrengt aan boord van Brussels Airlines. Hier dienen de andere 153 voor.

Volgens De Wilde zal voornamelijk bij het administratief personeel gesnoeid worden, dat zowat 12% uitmaakt van de 3.600 personeelsleden van BA. De bonden eisten gisteren meer duidelijkheid over het vrijwillig vertrekplan dat de directie voorstelt om collectief ontslag te vermijden. “Over hoeveel mensen gaat het, en wat houdt dat vrijwillig vertrek precies in? Interne migratie moet mogelijk blijven en naakte ontslagen tot een minimum beperkt”, verklaart Filip Lemberecht van de liberale bond ACLVB. De directie van BA begrijpt dat werknemers en bonden duidelijkheid willen over hoeveel banen op het spel staan, maar kan die nu niet geven. De komende maanden, en zelfs jaren, zal departement per departement bekeken worden hoeveel en waarop er bespaard moet worden, zei de directie.

9 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Geert Landsman

    Taks op kerosine moet dringend komen alsook betaling van personeel in het land waar ze landen, zal rap over zijn met de vervuiling en uitbuiting!

  • Chris Hom

    BA heeft gewoon te veel bagage meegesleurd van Sabena. Wanneer komt er eindelijk duidelijkheid omtrent het jobbehoud voor het personeel?

Lees meer