photo_news

Duitse luchtverkeersleiders gaan vluchten van en naar Luik in goede banen leiden

Als er opnieuw werkonderbrekingen zijn bij de Belgische luchtverkeersleider skeyes, door ziekte of stakingen, zullen de Duitse luchtverkeersleiders het verkeer van en naar de luchthaven van Luik overnemen. Vannacht zullen de Duitsers zo zes vluchten per uur behandelen tussen 1.30 uur en 4.30 uur. Dat melden de luchthaven en skeyes zelf.

Bij skeyes raakt het aanslepende sociale conflict tussen vakbonden en werkgevers niet opgelost. Telkens weer melden luchtverkeersleiders zich ziek, zodat het Belgische luchtruim regelmatig gesloten moet worden omdat er geen voldoende bezetting is. In Luik, de grootste luchthaven voor cargo van het land, was er vandaag een vergadering met de luchtvaartmaatschappijen, afhandelaars en andere spelers uit de lokale cargosector omwille van de herhaaldelijke onderbrekingen bij skeyes. 

Om de continuïteit te verzekeren heeft skeyes nu beslist om een procedure te activeren waardoor de Duitse luchtverkeersleider “tijdens de meest kritieke periodes” zes vluchten per uur zal begeleiden. “De beste oplossing blijft wel een definitief akkoord” met de werknemers, voegt de woordvoerder van skeyes toe.

De hinder bij de dienstverlening van luchtverkeersleider skeyes heeft sinds 1 maart al een impact gehad op meer dan 400 cargovluchten op de luchthaven van Luik. Op de Luikse luchthaven werden sinds 1 maart al 368 vluchten vertraagd, 27 vluchten geannuleerd en 10 vluchten omgeleid naar andere luchthavens. De cargobedrijven op hebben volgens de luchthavenuitbater zo al meer dan 20 miljoen euro verlies geleden. In dat getal zijn gevolgkosten niet meegerekend, zoals de extra uren bij de transportbedrijven of leveranciers, meldt de luchthaven in een persbericht. Sommige bedrijven hebben ook interimcontracten stopgezet of tijdelijke werkloosheid ingeroepen, aldus Liege Airport. 

Vandaag nog zeiden de federale ministers van Defensie en van Mobiliteit, Didier Reynders en François Bellot, dat het niet mogelijk is om militaire luchtverkeersleiders in te schakelen om het gebrek aan civiele luchtverkeersleiders op te vangen bij skeyes, het vroegere Belgocontrol.

31 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Fons Casteels

    Sandy Vanroose, is het zo uitzonderlijk dat we van iemand die 7.500 Euro netto per maand verdient, vragen om eens bij grote uitzondering 12 dagen na elkaar te werken? En klopt het wat ik elders lees, dat een werkdag bij hen voor 9 uur telt, waarvan ze 8 uur ter plaatse moeten zijn, waarvan ze 4 uur per dag effectief achter hun scherm zitten? En klopt het dan een nachtdienst 22u-06u die bij gewone stervelingen één werkdag is, bij verkeersleiders voor twee werkdagen telt?

  • joseph kellens

    We willen toch allen een europa , dus de oplossing of dat nu duitse of andere controllers zijn. In andere economische sectoren worden toch ook eeg en zelfs niet eeg werknemers in onderaanneming betaald. De oplossing.

Lees meer