.
Shutterstock .

Europa geeft 3,2 miljard steun voor productie batterijen elektrische auto’s

De Europese Commissie geeft groen licht voor 3,2 miljard euro overheidssteun in een samenwerkingsproject voor de productie van batterijen voor elektrische auto's. Zeven landen willen er de komende jaren zo'n 3,2 miljard euro in steken en verwachten dat er nog eens 5 miljard euro aan particuliere investeringen kan worden aangetrokken.

Het project is gezamenlijk aangemeld door België, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen en Zweden in het kader van de eind 2017 door de commissie gelanceerde Europese Batterij Alliantie (EBA). Bedrijven, wetenschappers en beleidsmakers slaan de handen ineen om de EU minder afhankelijk te maken van leveranciers uit Azië en Noord-Amerika. De Europese auto-industrie staat bijvoorbeeld te springen om herlaadbare lithium-ionbatterijen.

EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging): “De productie van accu's in Europa is van strategisch belang. Deze projecten bieden potentieel op het gebied van schone mobiliteit en energie, werkgelegenheid, duurzaamheid en concurrentievermogen.” Volgens haar wordt de concurrentie door de miljardeninjectie niet buitensporig verstoord.

Video: ook Vlaanderen wil enkel nog elektrische bedrijfswagens

Video: Duitsland verhoogt e-premie die Vlaanderen schrapt

17 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • jorie Vanderperren

    En europa geeft geen steun aan de Volkswagens, renaults en mercedessen van deze wereld? Fossiele brandstoffen worden per minuut ! met 10 miljoen dollar gesubsidieerd zo las ik in HLN. Belgie ALLEEN geeft 2.7 MILJARD per jaar aan subsidies voor fosiele brandstoffen. Word eens wakker zeg...

  • Hendrik Patyn

    Mr Tamsyn alle extra verbruik is teveel, eerst mensen led verlichting laten plaatsen, en dan elektriciteit in wagens gooien, onnozeler kan niet. Ondertussen zijn zelfs diesels met de nodige filters milieuvriendelijker dan de EW, dus moet de EW tenminste evenveel worden belast. Zonder van de extra co2 bij produktie te spreken en de extra vervuiling voor de grondstoffen van de batterijen. Als zelfs klimatologen dit beginnen toe te geven, probeert u ons fabeltjes wij te maken.

Lees meer