Het vliegverkeer boven Europa gedurende negen uren.
kos Het vliegverkeer boven Europa gedurende negen uren.

Europa maakt 3 miljard euro vrij om verzadiging luchtverkeer tegen te gaan

Drie miljard euro. Zoveel heeft de Europese Unie veil voor het moderniseren van het luchtverkeer in Europa. Aanpassingen zijn dringend nodig, want door het toenemende aantal vluchten dreigt verzadiging.

Het geld is bestemd voor vliegtuigmaatschappijen, luchthavens en verleners van luchtvaartnavigatiediensten die een bijdrage leveren aan het realiseren van de zogenaamde 'Single European Sky', het eengemaakte Europese luchtruim.

Gemiddeld 42 km 'omleiding'
Dat het luchtruim momenteel gefragmenteerd is in meer dan 650 sectoren, die beheerd worden door zowat 60 luchtverkeersleiders, betekent de facto dat de nationale grenzen ook in de ruimte bestaan en dat er doorgaans geen rechtstreekse routes genomen kunnen worden. Gemiddeld, berekende de Europese Commissie, moet een vliegtuig 42 kilometer verder vliegen dan strikt noodzakelijk.

800 miljoen passagiers per jaar
Dit zorgt ervoor dat vluchten langer duren, dat er vertragingen optreden, dat er extra brandstof wordt verbruikt en dat de CO2-uitstoot hoger ligt. Door dit inefficiënt gebruik van het Europese luchtruim stevenen de luchthavens en het luchtverkeer af op verzadiging. Gemiddeld verwerken de 440 luchthavens in Europa zo'n 800 miljoen passagiers per jaar. De 27.000 vluchten per dag zijn goed voor meer dan 9 miljoen verbindingen op jaarbasis.

Projecties wijzen uit dat - onder normale economische omstandigheden - het aantal vluchten tegen 2035 aangroeit tot 14,4 miljoen. Precies om die vlot te verwerken, wil Europa de Single European Sky realiseren.

Lees meer