belga

Extra besparingen op komst bij Brussels Airlines

De Duitse luchtvaartgroep Lufthansa heeft zijn winstverwachtingen voor dit jaar naar beneden bijgesteld. Door de grote concurrentie van prijsvechters in Europa zakken de ticketprijzen. Het aandeel kelderde vandaag bij opening van de beurs 11 procent. Het bedrijf kondigt meteen besparingsmaatregelen aan bij dochter Eurowings, waaronder ook Brussels Airlines valt.

Lufthansa verwacht voor dit jaar een operationele winst van 2 à 2,4 miljard euro. Eerder ging de grootste luchtvaartgroep van Europa nog uit van een operationele winst van 2,4 à 3 miljard euro. In het recordjaar 2017 verdiende Lufthansa operationeel nog 3 miljard euro, en vorig jaar was dat 2,8 miljard euro.

De langeafstandsactiviteiten van de luchtvaartmaatschappij presteren goed, maar dat compenseert onvoldoende de druk op de Europese korteafstandsvluchten. Daar heeft het concern veel concurrentie van lagekostenmaatschappijen.

Bij dochter Eurowings, waar ook Brussels Airlines in is ondergebracht, wordt dit jaar dan ook minder omzet verwacht. Operationeel zou Eurowings in het rood blijven vliegen. Het management van Eurowings zal binnenkort met "nieuwe besparingsmaatregelen" komen, aangezien de stroomlijning van de kostenbasis bij Eurowings trager gaat dan verwacht. 

Tewerkstellingsgarantie

 Bij Brussels Airlines kan men nog niet meer zeggen over de maatregelen. “We hopen de komende dagen of weken meer informatie te hebben”, zegt woordvoerster Wencke Lemmes. Ook de vakbonden hebben nog geen concrete informatie. “Er zijn wel geruchten dat er bezuinigingen zullen komen, maar we weten niet wat of hoe”, zegt Anita Van Hoof van de socialistische vakbond. Zij hoopt dat Brussels Airlines “niet meegesleurd zal worden met Eurowings, dat maar niet van de grond lijkt te komen”. 

Toen Lufthansa volledig eigenaar werd van Brussels Airlines, besliste het de maatschappij te integreren in Eurowings, eerder dan ze als apart merk te behouden.

“We gaan dit met argusogen volgen”, reageert Filip Lemberechts van de liberale vakbond op de aankondiging van Lufthansa. Spreken over mogelijke besparingen is voor hem geen taboe, maar dan zonder aan jobs te raken. De vakbondsman wijst op een cao met een tewerkstellingsgarantie die eind maart werd ondertekend en die geldt tot eind 2021. “De insteek van de cao was dat iedereen aan boord kan blijven.”

Grondpersoneel

Het gaat om een tewerkstellingsgarantie voor het grondpersoneel, voegt Van Hoof toe. “Dat zijn alle ondersteunende diensten, zoals IT’ers, technici, check-inpersoneel ...” Die werknemers kunnen als zij dat willen binnen het bedrijf blijven, zij het mogelijk wel in een andere functie (waarvoor ze soms moeten solliciteren). Wie kiest om te vertrekken, krijgt meer dan het wettelijke minimum, luidt het.

Vandaag vindt er bij Lufthansa in Frankfurt een “capital markets day” plaats, met aandacht voor de financiën, de strategie en de activiteiten van de groep, zo luidt het op de website. Mogelijk komt er dan meer duidelijkheid over de nieuwe maatregelen bij Eurowings.

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Serge Aernoudt

    Dus, ook nieuwe stakingen. Dat er toch altijd moet worden bespaard op de kap van de gewone werknemers. Wraakroepend!

  • Marc Van Horebeek

    En we zijn weer vertrokken voor een rondje staken en de vakantie van andere te verpesten.

Lees meer