Funky filmpjes met hippe camera's: kan GoPro ook stunten op de beurs?

Op het lijstje van de hipste technologieproducten van het moment, staan de camera's van GoPro gegarandeerd bij de toppers. De Amerikaanse camerabouwer hoopt nu 100 miljoen dollar (zo'n 73 miljoen euro) op te halen op de beurs. Kan GoPro ook daar stunten?

Gisterenmiddag diende GoPro zijn 'S-1' in bij de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Dat formulier bevat alle basisinformatie die een belegger moet hebben voor een bedrijf de beurs op gaat. Want dat is al een tijdje het plan van de hippe camerabouwer: de oorspronkelijke aankondiging van de 'IPO' dateert al van de start van de Olympische Winterspelen in februari. Symbolisch, gezien de populariteit van de camera's bij extreme sporters.

GoPro zag 10 jaar geleden het levenslicht en is het geesteskind van surfer Nick Woodman. Aanvankelijk had hij vooral succes bij surfers aan de Californische kust, maar tegen 2010 hadden winkelketens als Best Buy en REI door dat de camera's wel eens een breder succes konden hebben. Investeringsgeld kon niet uitblijven en na een eerste kapitaalronde pompte ook het de Chinese toestellenbouwer Foxconn miljoenen in het bedrijf.

De kleine duurzame camera's - die tussen de 150 en de 300 euro per stuk kosten - gaan sindsdien vlot over de toonbank. Bij sporters in de eerste plaats, maar ook natuurfotografen en avonturiers doen er nu mooie dingen mee. Vorig jaar werden er liefst 3,84 miljoen GoPro-toestellen aan de man gebracht. Uit het beursdocument blijkt dat GoPro vorig jaar bijna een miljard dollar (985,73 miljoen om precies te zijn) omzet draaide en 60 miljoen dollar winst maakte. In euro is dat respectievelijk 718,93 miljoen en 43,76 miljoen.

Productieproblemen
Mooi succesverhaal, mooie cijfers. Klopt, maar er zit ook een angel, zo blijkt nu uit de beursdocumenten. Zo geeft GoPro aan dat er recentelijk productieproblemen waren met de Hero3 Black camera, waardoor de resultaten van het eerste kwartaal een deuk kregen. Bovendien geeft het bedrijf zelf aan dat beleggers niet mogen verwachten de omzet aan hetzelfde tempo zal groeien als de voorbije jaren.

En daar liggen niet zozeer productieproblemen aan de basis, wel het feit dat ook andere techreuzen geld geroken hebben op de relatief krappe markt die GoPro bedient. Onder meer Sony produceert al vergelijkbare camera's. En nu ook Apple en Google in de markt van de draagbare technologie ('wearables' in het schoon Vlaamsch) gesignaleerd zijn, zal de koek op termijn vermoedelijk over heel wat gulzigaards verdeeld moeten worden.

Contentdeals
GoPro zegt zelf de inkomsten te willen diversifiëren met de distributie van de beelden die met zijn camera's gemaakt worden, 'contentdeals' in het jargon. Zo werd met Microsoft een contract beklonken voor een GoPro-kanaal op Xbox Live, waarvoor de firma een deel van de advertentie-inkomsten zou krijgen. En ook met vliegtuigmaatschappij Virgin America is er een overeenkomst om GoPro-beelden te kunnen tonen op vluchten. Het is echter afwachten of het bedrijf daarmee het grote geld kan aanboren.

Lees meer