EPA

Lloyds bevriest rekeningen van 8.000 klanten

Lloyds heeft de rekeningen van ongeveer 8.000 klanten bevroren. Dat deed de Britse bank om aan de strengere antiwitwasregels op het Kanaaleiland Jersey te voldoen, schrijft de Britse zakenkrant ‘Financial Times’. De klanten, die een rekening hadden bij de internationale tak van de bank die op Jersey is gevestigd, hadden niet gereageerd op een verzoek om hun identiteit te bewijzen.

Volgens een interne memo had Lloyds geen aanwijzingen dat er wat mis was met de rekeningen. Maar de rekeninghouders hebben wel al drie jaar het verzoek genegeerd om hun identiteit te bevestigen. Ze krijgen nu een laatste kans om dat alsnog te doen.

De druk op banken om maatregelen tegen witwassen te nemen, neemt toe na schandalen bij onder meer Danske Bank. Branchegenoten HSBC, Barclays en Royal Bank of Scotland scherpten hun controles al aan op Jersey, vertelden ingewijden tegen de krant. Ook Deutsche Bank waarschuwde duizend bedrijven dat hun rekening bevroren kan worden.

Volgens de banken gaat het om een klein percentage van alle rekeninghouders.

4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • van loo kris

    Koop Bitcoin mensen wees je eigen bank. Bitcoin kan men niet bevriezen.

  • Danny Govaerts

    Het wordt tijd dat banken beboet kunnen worden voor het beheer van geld op een buitenlandse rekening waar ze de herkomst of belanghebbende niet van kennen. Nu geld bevroren na 8 jaar verplicht overschrijven naar het land van de beheerde.

Lees meer