BELGAONTHESPOT

Exclusief voor abonnees

Skeyes veroordeeld voor leeftijdsdiscriminatie: ook 25-plussers kunnen veiligheid luchtruim garanderen

Ouder dan 25? Dan is het onmogelijk om nog te solliciteren voor luchtverkeersleider bij skeyes. Zeven kandidaat-verkeersleiders trokken naar Unia, het gelijkekansencentrum daagde op zijn beurt de luchtverkeersleider voor de rechter voor leeftijdsdiscriminatie. Het krijgt daar nu gelijk voor: skeyes moet forse dwangsommen betalen zolang het niet ophoudt met de leeftijdsbeperking.

Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

De veiligheid van het luchtruim boven België kan in het gedrang komen indien sollicitanten ouder dan 25 worden aangeworven. Daarna nemen de cognitieve prestaties om de noodzakelijke vaardigheden aan te leren immers al af. Althans, dat argumenteert skeyes om zijn opgelegde leeftijdsgrens, die sinds 2016 in voege is, te verdedigen. Wie ouder is dan 25 kan niet meer solliciteren bij de luchtverkeersleider. “Leeftijdsdiscriminatie”, oordeelt Unia, dat het overheidsbedrijf voor de rechter sleepte na verschillende onderhandelingen en klachten. De arbeidsrechtbank van Brussel geeft hen nu gelijk en veroordeelt skeyes tot een dwangsom van 500 euro per dag als het de leeftijdsbeperking niet intrekt. Daarbovenop moet het bedrijf zeven kandidaat-luchtverkeersleiders ook een schadevergoeding van zes maanden brutoloon betalen.

Zeven klachten

“Uiteraard staat de veiligheid van ons luchtruim voorop en zijn uiterst capabele mensen op die plek nodig”, reageert Els Keytsman van Unia. “Alleen valt die leeftijdsgrens van 25 jaar niet te onderbouwen. Wetenschappelijk werd nooit aangetoond dat wie ouder is dan 25 cognitief niet in staat is om het luchtverkeer te regelen. Maar ook hun slaagcijfers van voor 2016, toen er nog geen leeftijdsgrens was, kunnen dit niet staven.  In de lichting van 2011 werden na de selectieprocedure 12 kandidaten toegelaten tot de opleiding, waarvan er zes slaagden voor alle testen. Geen enkele was jonger dan 25. In 2015 bleven er 13 aspiranten over, waarvan 12 boven de leeftijdsgrens die nu van kracht is. Hun argumentatie houdt geen steek.”

Zeven kandidaat-luchtverkeersleiders stapten de voorbije jaren naar het gelijkekansencentrum. Vijf van hen stootten op de leeftijdsgrens en werden niet uitgenodigd voor de procedure. Twee anderen waren voor 2016 al voor het aanwervingsexamen geslaagd, belandden op een reservelijst om de uiteindelijke opleiding later te volgen en werden na het invoeren van de leeftijdslimiet van de lijst geschrapt omdat ze te oud waren. Eén van de zeven, een juriste (33) die vandaag aan de slag is als schadebeheerder bij een verzekeringsmakelaar gespecialiseerd in maritieme en luchtvaartverzekering, getuigt: “Toen ik me in 2016 wilde inschrijven voor het examen- ik was toen 29- kreeg ik al vrij snel het bericht dat dat niet kon omdat ik te oud was. Ik vond dat niet eerlijk en dacht dat uit testen en opleiding wel moest blijken of iemand de noodzakelijke competenties bezat. Maar toen ik peilde naar de reden van die leeftijdsvereiste werd ik gewoon doorverwezen naar het reglement. Meer uitleg kwam er niet. Later probeerde ik het nog een tweede keer, maar opnieuw ging het licht op rood.”

Geen natte vingerwerk

Volgens skeyes zelf is de leeftijdslimiet voor sollicitanten een weldoordachte, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, maatregel. “Er is wel degelijk een verband tussen leeftijd en bepaalde vaardigheden”, zegt woordvoerder Dominique Dehaene. “Dat we niet uitgaan van natte vingerwerk, bewijst ook de leeftijdsgrens die onze buurlanden opleggen. In Duitsland moeten kandidaten jonger dan 24 zijn, in Frankrijk 26, Luxemburg 25 en ook Eurocontrol legt een leeftijdsgrens van 25 jaar op. De rechter erkent dat ook, maar is onvoldoende overtuigd van onze argumentatie. Daarom zullen we ons nu beraden en bestuderen hoe we met toekomstige wervingen zullen omgaan.”

“De helft hanteert geen leeftijdsgrens of legt ze hoger”, weerlegt Unia het argument van skeyes. “De helft hanteert geen leeftijdsgrens of legt ze hoger”, weerlegt Unia het argument van skeyes. “Nederland verhoogde recent tot 30 na een veroordeling en ook Zwitserland heeft de grens vastgelegd op die leeftijd. Nochtans heeft het luchtruim van die laatste de hoogste complexiteitsscore van alle luchtverkeersleidersdiensten. Is het daar onveiliger? Kijk, wij vermoeden dat het vooral een rendementsdenken is dat meespeelt. De opleiding is duur en complex. Hoe jonger mensen slagen, hoe langer ze hun job kunnen doen. En hoe langer ze kunnen werken, hoe beter de opleiding heeft gerendeerd. Alleen: welk talent laten ze op die manier niet liggen? Wij adviseren om de leeftijdsgrens te schrappen. Stellen ze een nieuwe in, dan zullen ze die opnieuw moeten onderbouwen.”

Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.

Lees meer