© Philip Reynaers / Photo News

VBO blijft erbij: slimme kilometerheffing moet er komen

"Mobiliteitsbudget alleen zal niet volstaan om files weg te werken”

Een meerderheid van de werkgevers wil een mobiliteitsbudget invoeren, zo blijkt uit een bevraging van HR-dienstengroep Acerta. Maar dit alleen zal niet volstaan om de files in ons land weg te werken, waarschuwt werkgeversorganisatie VBO. "Er blijft nood aan een globaal, interfederaal mobiliteitsplan", klinkt het. Daarbij herhaalt het VBO zijn pleidooi voor een slimme kilometerheffing.

Uit cijfers van Acerta blijkt dat zes op tien van de door haar bevraagde werkgevers het mobiliteitsbudget willen invoeren. Daarbij kunnen werknemers een geldsom vrij verdelen over verschillende vervoersmiddelen. Maar het is aan de werknemer zelf om te beslissen of hij van deze mogelijkheid gebruik wil maken, en zijn salariswagen dus meer aan de kant zal laten staan.

Het VBO is positief over de maatregel, omdat het werknemers stimuleert om hun woon-werkverkeer onder de loep te nemen. "Wij denken dat ze dan ook sneller gebruik zullen maken van een milieuvriendelijkere bedrijfswagen, gecombineerd met enkele duurzame vervoersmodi, zoals een treinabonnement. Zo zal er uiteindelijk minder met de wagen gereden worden. Daarnaast betekent minder CO2-uitstoot een positieve impact op milieu en gezondheid." 

Niet voldoende

Maar dat alleen zal volgens de werkgeversorganisatie niet volstaan om de files te bestrijden. "Een Belgische automobilist staat nu jaarlijks 44 uur in de file. De economische kostprijs van 1 uur file wordt berekend op 78 euro voor een vrachtwagen en 10 euro voor een personenwagen, goed voor in totaal 8 miljard euro per jaar.”

“Om die cijfers te doen dalen, is een interfederale mobiliteitsvisie een conditio sine qua non", pleit het VBO. Het roept alle overheden op om samen te zitten en gezamenlijke doelstellingen en oplossingen te formuleren. Daarbij mogen ook drastische maatregelen niet worden geschuwd, zoals een slimme kilometerheffing en stille avond- en nachtleveringen in de steden, vindt het VBO.

"Minder files betekent meer economische activiteit, een betere combinatie tussen werk en gezin en betere prestaties op vlak van milieu en duurzaamheid", luidt het. "Mobiliteit moet samen met de arbeidsmarkt en de energieproblematiek één van de speerpunten worden van de toekomstige federale en regionale coalities.”

42 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Lilianne Van Neylen

    Het openbaar vervoer aanpassen aan de moderne noden en fietspaden aanleggen waar nodig voor het werk, en niet alleen voor recreatie. Maar, dat is werk voor de regering en die doen dat na 20 jaar zeuren nog steeds niet. Zij kennen enkel 1 zin: laat de bevolking het betalen. Het zal vervolgens niets oplossen: geld kwijt en er zal nog steeds evenveel met de auto geredenworden wegens geen alternatieven.

  • Geert Remans

    Slap geluk van alle overheden en alle andere verenigingen Zorg EERST voor goed werkende alternatieven Het openbaar vervoer is een grap hier in België Fietspaden levensgevaarlijk of onbestaande Veel bla bla Het zijn de centen die ze willen Niks anders

Lees meer