Isabelle Moussiaux

Isabelle Moussiaux moest de boeken neerleggen, maar ze zette wel eerst een gezonde kinderthee op de wereld

“Mijn bedrijf is gefaald, niet ik, noch het product of het merk. Falen hoort er nu eenmaal bij als je dingen wil realiseren.”

Isabelle Moussiaux gaf haar vaste job in de muziekindustrie op voor haar ondernemersdroom: een gezond en lekker alternatief voor frisdrank ontwikkelen. Het resultaat is MiniMarieTea: biologische kruidenthee voor de hele familie, in vier smaken en kleuren en zonder suiker en andere toevoegingen. Het merk doet het goed en blijft waarschijnlijk ook bestaan, maar haar bedrijf Happy Bags moest in maart wel de boeken neerleggen. Verslag van een avontuur dat vier jaren duurde.

Je verdiende goed je brood. Toch koos je voor het onzekere ondernemersbestaan.
Isabelle Moussiaux: “Ik was zwanger van mijn eerste kindje Marie, naar wie ik de thee trouwens heb genoemd. Het is dus echt een love brand. (lacht) Toen besefte ik dat ik graag het verschil wilde maken als ondernemer. Als jonge mama vond ik geen gezonde kinderdranken. Die kloof tussen water en ongezonde frisdrank wilde ik overbruggen.”

Je eerste idee was eigenlijk geen kinderthee?
“Ik heb eerst lang onderzoek gedaan naar Happy Bags, een gezond en suikervrij fruitpoeder dat oplost in water. In de VS bestaat daar een grote markt voor, maar die poeders zitten tjokvol suiker. Maar het is technisch erg moeilijk en duur om een nieuw voedingsproduct op de markt te brengen. Met die familiethee ging dat iets makkelijker.”

MiniMarieTea is klein en artisanaal begonnen.
“Zakjes vullen, doosjes plooien, vullen en naar de post brengen: ik deed alles zelf, vanuit de kinderkamer. Spannend, maar dat kon niet blijven duren. Ik moest opschalen. Op dat moment is een goede vriend, een foodie die in de IT werkte, ingestapt als zakenpartner. Al snel vonden we een viertal investeerders, waaronder een grote naam in de voedingswereld die investeert in startups met een maatschappelijke insteek. Want dat is de missie van MiniMarieTea: minder obesitas en meer tea time! In het najaar van 2017 hebben we MiniMarieTea gelanceerd in Bio-Planet en andere winkels.”

Dat sloeg aan?
“Meteen. De verkoop was fantastisch die winter. Op basis van die mooie cijfers investeerden we verder in onder andere marketing.”

Wat is er dan fout gelopen?
“Alle theemerken maken een dip in de zomer. Die zomer duurde in 2018 dan ook nog eens van april tot oktober, met recordtemperaturen. De verkoop slabakte. Dat sloeg een gat in onze financiën. We hadden onze spaarcenten in het bedrijf gestopt en konden onszelf nauwelijks een loon uitbetalen, terwijl we allebei onze vaste kosten moesten blijven betalen. We waren alsmaar op zoek naar geld en konden ons niet toeleggen op het ondernemen zelf. Dat het de eerste jaren vechten wordt, dat weet je. Het probleem was dat we in de toekomst ook geen beterschap zagen.”

Waarom niet?
“We waren David in een land van Goliaths. Het kost handenvol geld om een voedingsproduct op de markt te zetten. Met het product en het merk zat het goed, maar we moesten ons wagonnetje aan de trein van een grote speler kunnen hangen om op te schalen en ook in het buitenland te scoren.”

En dan lukte niet?
“Er was nochtans veel belangstelling. Enkele grote spelers hebben ons zelfs op eigen initiatief benaderd. Maar dat gat in onze financiën stond een deal in de weg. We hebben dan gekozen voor de korte pijn: een faillissement, waarbij we de leveranciers nog konden uitbetalen.”

Toch zal je merk blijven bestaan?
“Dat vind ik erg belangrijk om te vertellen: de vennootschap heeft gefaald, mijn merk niet! MiniMarieTea heeft het fantastisch gedaan en zal nog blijven groeien.”

Hoe kan dat?
“Het heeft veel tijd en moeite gekost om het product en het merk te ontwikkelen. Daarom vond ik het logisch om de intellectuele eigendom van het merk uit de vennootschap te houden. Die is mijn bezit gebleven. We zijn momenteel volop aan het onderhandelen over de verkoop van die intellectuele eigendom aan een bestaand voedingsbedrijf. Dat kent de sector goed en heeft de middelen om MiniMarieTea verder te doen groeien.”

Rijk gaan jullie er niet van worden, van die verkoop?
“Nee, maar het is een fair bedrag voor mijn creatie en onze verwezenlijkingen tot op heden. De opbrengst gaat wel door twee: mijn zakenpartner krijgt de helft. Maar het belangrijkste is dat mijn merk in goede handen komt en het product kan blijven bestaan.”

Op 26 april om 9u10 vertel je je verhaal op Joe. Je mag dan drie nummers aanvragen en de fakkel doorgeven aan een andere ondernemer die je geholpen of geïnspireerd heeft. Wie wordt dat?
“Ik geef de fakkel door aan Xavie Battel van Grano Ladies. Met haar onderhandel ik momenteel over de verkoop van de intellectuele eigendom. Ze zette al het granolamerk XAVIES’ op de markt en wil een volledig gezond ontbijt kunnen aanbieden. Onze familiethee past perfect in dat plaatje. Bovendien heeft Xavie een kindje van zes maanden, net als ik toen ik vier jaar geleden begon. Mijn jongste dochter Jill was op dat moment ook 6 maanden oud. Voor mij was dat een teken: het universum wil dat MiniMarieTea blijft bestaan. (lacht) Er waren nog kandidaat-kopers, maar bij Xavie had ik meteen een goed gevoel. Ik heb liever dat mijn product verdwijnt dan dat het in de verkeerde handen terechtkomt.”

Welke plannen heb je zelf nog?
“Ik wil graag weer aan de slag in een groot bedrijf, maar dan als ‘intrapreneur’, dat is iemand die zich binnen een organisatie ondernemend gedraagt. Ik ben dus op zoek naar een job waarin ik mijn creativiteit en ondernemerschap kwijt kan.”

Van een mislukking kan je leren: dat is de centrale boodschap op de Failing Forward conferentie van Startups.be en VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen. Deze conferentie vindt plaats in Antwerpen op 9 mei. Je hoort er de verhalen van bekende ondernemers en kunt er aan de slag in boeiende workshops. Alle info op www.metfalenenopstaan.be/conferentie.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer