Unsplash

Starters met een sterk verhaal? Zo win je de aandacht van je doelgroep

Je kersverse zaak staat in de steigers en je hebt er 100% vertrouwen in. Tijd om de sprong te wagen: je gaat je bedrijf kenbaar maken bij het grote publiek. Met de juiste aanpak is dat geen sprong in het duister, maar een uitgekiend stappenplan met maximale kans op slagen. En het hoeft niet eens handen vol geld te kosten.

1. Bepaal je doelgroep

Jij kent je product of dienst door en door. Voor wié dient het? Hoe concreter (geslacht, woonplaats, leeftijd, interesses,…), hoe beter. Probeer jouw ideale klant zo specifiek mogelijk te omschrijven en denk vervolgens na over de vraag: “welke behoefte van de klant vervul ik met mijn onderneming?”. Met andere woorden: wat heb jij te bieden aan jouw ideale klant? Hou dat in het achterhoofd telkens als je een campagne of boodschap lanceert.

2. Inspireer

Reclame maken doe je niet alleen door campagnes te lanceren, maar ook door te inspireren. Duik in de wereld van sociale en online media: creëer daar een inspirerend universum rond je merk of onderneming dat aansluit bij de leefwereld van je ideale klant. En vergeet daarbij niet wat je onderscheidt van je concurrenten. Is dat je expertise? Die fantastische locatie? Je oog voor de laatste nieuwe trends? Zet die features zeker in de kijker.

3. Wees vindbaar

Maak je start-up duidelijk zichtbaar met een uithangbord bij je fysieke zaak en een aanwezigheid op online kanalen. Zorg voor een degelijke website – met aangepaste SEO (Search Engine Optimilization, red.) – waarop zoveel mogelijk nuttige informatie binnen één klik te vinden is, zodat de klant geen enkele drempel voelt om je te contacteren of om in actie te schieten.

4. Breng de klant in actie

Creeëer interactie met je klant: organiseer een promoactie, een event met hapjes, geef samples weg, bied gratis retouches aan in je kledingwinkel… Kortom, geef je (toekomstige) klant een reden om bij je langs te komen, of dat nu in je fysieke zaak is of in je webshop. Heb je geen idee waar te beginnen? Verenig krachten met ondernemingen die zich richten op een soortgelijke doelgroep. Samen bereik je zoveel meer.

5. Zorg voor een sterke branding

Ten laatste is je branding cruciaal. In een digitaal tijdperk is het belang van een goede huisstijl – je visueel visitekaartje – niet te onderschatten. Een sprekend logo, een mooie website, een businesskaartje, een bijpassende aankleding van je fysieke shop, … Ze zorgen voor eenduidigheid en maximale herkenbaarheid van je gloednieuwe bedrijfje.

Heb je zelf ook ideeën voor een fantastische start-up? Op donderdag 26 april 2018 organiseert UNIZO de UNIZO Online Startersdag. Meer info via www.onlinestartersdag.be.  

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer