9
rv

GAMEREVIEW Anthem: een moordgriet die té fel ‘hard to get’ speelt

Anthem kreeg nogal wat kritiek te slikken. De zogenaamde lootshooter werd geplaagd door bugs, het verhaal was te saai, de RPG-elementen waren te ingewikkeld en de nochtans prachtige wereld oogde te levenloos. Niet onterecht, en de hype rond de game hielp ook niet. Pas na enkele tientallen uren gameplay toonde Anthem ons zijn ware gelaat. Het is prachtig, maar om er echt van te kunnen genieten moet je verdomd veel moeite doen.

In Anthem speel je een personage op een prachtige exotische planeet die je in derdepersoonsperspectief kan verkennen in je Iron Man-achtige pak. De knal waarmee je het luchtruim kiest is vet, en de wendbaarheid van je exoskelet voelt machtig aan. Wanneer je over water scheert om oververhitting tegen te gaan, spat het water ook heerlijk op. Gebieden zijn verbonden via enorme hoogteverschillen, waardoor op een relatief kleine oppervlakte een grote gamewereld past.

Op de planeet zitten wat woeste diersoorten die je te lijf kan gaan, maar je krijgt ook te maken met menselijke tegenstanders, humanoïde insecten en groteske monsters. Je kan vier pakken (Javelins) vrijspelen met een uiteenlopende uitrusting, inclusief een hoop vuurwapens, energieschilden en speciale aanvallen zoals vuurballen, bliksemschichten, ijsscherven, etc. Per uitrusting kan ook nog enkele upgrades kiezen. Het komt allemaal nogal overweldigend over, zeker wanneer je doorkrijgt dat bepaalde combinaties van aanvallen ook nog lucratieve combo’s opleveren.

9
rv

Dans

Het is dus even doorbijten, maar eens je een configuratie vindt die je ligt, voelt de gameplay tijdens de confrontaties aan als een zinderende dans. Je valt bijvoorbeeld een basis vanop afstand aan met een combinatie van kogels, ontploffingen en ijsaanvallen. Terwijl je schuilt achter een energiemuur schakel je de grootste tegenstand uit, waarna je met je Iron Man-pak op de overblijvers af suist en ze bevriest alvorens ze met een ferme uithaal aan diggelen te slaan: combo! Wanneer de laser van een wachter op een toren op je focust, zap je weg net voor de impact, waarna je nog twee tegenstander verderop doet ontploffen en nog eentje dichterbij ondersteboven mept. Ondertussen ben je opgeladen voor een extra krachtige ‘ultieme aanval’, waarmee de laatste tegenstand het loodje legt.

9
rv

Na onder meer zo’n raid op een basis krijg je beloningen, die je spijtig genoeg pas na de missie kan onderzoeken. Dat is nogal vreemd, zeker voor een lootshooter als Anthem waarin beloningen verzamelen cruciaal is. Het helpt ook niet dat je veel rommel vergaart die alleen goed is voor onderdelen. Zo heb je binnen de kortste keren een gigantische berg afval verzameld, ook al omdat veel uitrusting wel erg snel inferieur is aan nieuwe vondsten. En dan kan je nog zelf een hoop dingen ‘craften’ ook. Het zijn van die RPG-dingen die de aandacht wat ons betreft nodeloos afleiden van de gameplay, net als de stad waarin je rondwandelt buiten de missies.

9
rv

Saaie hub

De missies spelen zich namelijk af in een gedeelde multiplayerwereld, maar Fort Tarsis biedt een singeplayerervaring waarin je babbelt met personages, langs winkels passeert en opdrachten vindt. Niets aan te merken op de stemacteurs of de gezichtsanimaties, maar erg boeiend zijn gesprekken zelden. En het is heel dubbel: terwijl we in veel games sméken om een goed verhaal, leidt het in Anthem wat ons betreft gewoon te veel af van de avonturen buiten de muren van het fort. Dat heeft ook te maken met het echte schisma tussen het verhaal en de actie, iets heel anders dan in echte openwereldgames zoals bv. de Assassin’s Creed-reeks.

9
rv

De schamele keuzes die je krijgt tijdens sommige dialogen lijken ook niet echt een effect te hebben, maar gelukkig kan je de babbels wel gewoon overslaan. Deze ‘hub’ zouden we trouwens liever ook helemaal overslaan. Wat is er mis met een menu waarin je gewoon ‘start missie’ of ‘winkel’ kan kiezen zonder naar een bepaalde plaats in een dorp te moeten wandelen? Zeker wanneer twee kraampjes recht tegenover elkaar exact hetzelfde schrale aanbod van cosmetische opsmuk voor je pak aanbieden.

9
rv

Missietypes en bugs

Om echt vooruit te gaan in het verhaal ben je echter wel verplicht om geregeld achter wegwijzers door Fort Tarsis te wandelen, maar je kan ook zonder specifieke missie in ‘free play’ rondzwerven in de spelwereld. In het begin lijkt de planeet wel erg leeg, maar eens je de game wat begint te snappen, vind je snel uitdagingen om je tanden in te zetten. Het is ook mogelijk om bij te springen in een willekeurige missie van een andere speler, al duikt dan al eens een van de vervelendste bugs van de game op.

9
rv

Zo zijn we een paar keer in een afgebakend missiegebied terechtgekomen waar gewoon maar geen opdracht verscheen. Vier spelers zochten vergeefs naar een aanknopingspunt terwijl ze zich keer op keer buiten het missiegebied begaven om dan weggezapt te worden naar het beginpunt. Bijzonder frustrerend. Het gebeurde ook wel eens dat - hocus pocus - plots een bende tegenstanders opdook op een plaats die we nét hadden schoongeveegd, waardoor we tijdens een bijzonder lastig offensief ineens in de rug werden aangevallen. De vijanden duiken weliswaar pardoes op via portalen, maar dit was gewoon een heel irritante bug.

9
rv

Conclusie

Het is dus heel begrijpelijk dat Anthem bij velen overkomt als een game die werd uitgegeven voor hij helemaal klaar was. De technische mankementen zijn enorm vervelend, maar erger is dat andere tekortkomingen niet zozeer kunnen toegeschreven worden aan technische problemen. Het (te) uitgebreide wapenupgradesysteem en de hub van Fort Tarsis lijken vooral bedoeld om de gameplay te rekken, eerder dan dat ze echt iets plezants of interessants toevoegen aan Anthem.

Gelukkig is de frisse gameplay buiten het fort erg plezant én origineel, al kan het wel even duren voor je een configuratie vindt die je helemaal ligt. Maar dan, wanneer je als het ware één wordt met je Javelin, dan ontluikt de echte schoonheid van Anthem. Je moet er alleen te veel voor grinden.

9
rv

1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Mario Tersago

    De enige (eenmalige) bugs die ik heb ervaren is, geluid dat wegviel tijdens missie en door te snel te spelen, een missie objective die niet tijdig ingeladen was waardoor herstart nodig was. That's it. De HUB en dialogen zijn traag, achterhaald en van weinig relevantie. Buiten dat sommige missies relatief kort zijn en laadschermen langdurig zijn, is de gameplay heel aangenaam. Snel, vlot en voor ieder wat wils. Freeplay is zeer fijn, missies ook vlot, leuke bazen, ..

Lees meer