EPA

Chinees bedrijf mag geen "face book"-producten verkopen

De Amerikaanse sociaalnetwerksite Facebook heeft in China een rechtszaak gewonnen tegen een lokale drankenproducent. Die mocht in 2014 het merk "face book" deponeren voor drankjes en chips, maar die beslissing is definitief ongedaan gemaakt door het Chinese hooggerechtshof in Peking, zo meldt de staatstelevisiezender CCTV.

Het is de tweede keer dat Facebook gelijk krijgt. Na een eerste klacht had een rechter al geoordeeld dat de goedkeuring om "face book" te deponeren onterecht was. Maar tegen die beslissing was het Chinese bedrijf, Zhongshan Pearl River, in beroep gegaan. Dat is nu afgewezen.

Facebook is al jaren geblokkeerd op het internet in China, maar het bedrijf heeft wel al commerciële activiteiten ontwikkeld in het land via contracten met bedrijven, steden en lokale overheden.

De Amerikaanse technologiegigant Apple beet onlangs in het zand in een gelijkaardige zaak van intellectuele-eigendomsrechten. In dat geval oordeelde een rechtbank in Peking dat een Chinese verkoper van lederwaren zijn "IPHONE"-gamma mocht blijven verkopen, omdat hij het merk had gedeponeerd alvorens de bekende smartphones van Apple in het land werden verkocht. Die zaak zal nog voor het hooggerechtshof verschijnen.

Lees meer