Blauw staat voor Facebook, groen voor Whatsapp en roze voor Instagram.
AFP Blauw staat voor Facebook, groen voor Whatsapp en roze voor Instagram.

Facebook pakt uit met nieuw logo maar gebruikers zijn niet onder de indruk: “Minimale inspanning, maximaal poen scheppen”

Het moederbedrijf Facebook krijgt een nieuw logo. Voortaan zal u het woord steeds vaker in hoofdletters én verschillende kleuren zien opduiken. Doel is om een duidelijker onderscheid te creëren met de populaire app Facebook, die er gewoon blauw blijft uitzien.

De kleurveranderingen zijn uiteraard niet toevallig gekozen. Ze staan symbool voor de drie netwerken die FACEBOOK onder zijn hoede heeft. Blauw staat voor Facebook, groen voor Whatsapp en roze voor Instagram.

Onderscheid

“We voeren deze update door om de verschillende producten van het bedrijf FACEBOOK beter in de verf te zetten”, legt marketingverantwoordelijke Antonio Lucio uit. “Zo kunnen we beter onze structuur uitleggen aan ondernemingen die van onze diensten gebruik willen maken.”

De zet lijkt echter vooral bedoeld om Facebook te verlossen van de schandaalsfeer die rond de app Facebook ontstaan is. Denk bijvoorbeeld maar aan het onfrisse Cambridge Analytica-verhaal en de bijhorende privacyproblemen.

Lachspieren

In dat verband werd zelfs even een naamsverandering overwogen. “Maar we moeten de uitdagingen recht in de ogen durven kijken”, stelt Lucio.

De gebruikers lijken echter nog niet bepaald onder de indruk. Vooral de simpele ‘truc’ met de hoofdletters werkt op de lachspieren. “Ik word niet kwaad van dat nieuwe logo. Alleen jammer wel dat ik niet in het creatieve team zat. Dan had ik me totaal niet moeten inspannen en toch een pak poen kunnen scheppen”, klinkt het onder meer. Of nog: “De grafisch ontwerper van Facebook zet caps lock op en een nieuw logo is geboren.”

Facebookwerd begin 2004 opgericht door de toen 19-jarige student Mark Zuckerberg. Het heette toen nog Thefacebook. Zuckerberg bouwde een netwerk waarop studenten van zijn universiteit Harvard elkaar konden vinden. Een maand later was het netwerk al uitgebreid naar andere universiteiten. In 2006 werd Facebook opengesteld voor iedereen.

Facebook is tegenwoordig ook eigenaar van Messenger, Instagram, WhatsApp, Oculus, Workplace, Portal en Calibra. Het bedrijf is meer dan 500 miljard dollar waard. Het vermogen van Zuckerberg wordt geschat op ongeveer 70 miljard dollar.

10 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Dieter Detrem

    Aaaah en weet je nog die keer dat proximus doodleuk het apple toetsenbord symbool kopieerde als nieuw logo? Gouden tijden voor designers.

  • kris deka

    Ik heb gewoon Facebook om Messenger en zo met collega’s te babbelen, ik heb geen nood om mijn eten of reis op Facebook te zwieren...

Lees meer