Twitter-CEO Dick Costolo wordt geïnterviewd op de NY Stock Exchange.
REUTERS Twitter-CEO Dick Costolo wordt geïnterviewd op de NY Stock Exchange.

Koers Twitter spurt 73 % hoger bij beursdebuut

De koers van Twitter schoot vandaag bij het beursdebuut van de onlineberichtendienst omhoog. Vanwege de enorme belangstelling onder beleggers duurde het bijna 1,5 uur om een eerste koers te bepalen. Uiteindelijk eindigde het aandeel  in New York op 44,90 dollar. Dat is 73 procent hoger dan de intekenprijs van 26 dollar.Twitter bracht 70 miljoen aandelen naar de beurs, waardoor de verkoopopbrengst uitkwam op 1,4 miljard euro.

Vooral de (mede)oprichters en bestuurders van Twitter verdienden fors aan de beursgang. Medeoprichter Evan Williams, de grootste individuele aandeelhouder met een belang van 12 procent, zag zijn vermogen bij de openingskoers van 45,10 stijgen met 2,6 miljard dollar. Directeur Peter Fenton, die een belang heeft van 6,7 procent, kon tegen die koers 1,4 miljard dollar bijschrijven en medeoprichter Jack Dorsey verdiende 1,06 miljard dollar.

In eerste instantie liep de koers alleen maar op en werd kortstondig 50 dollar aangetikt. Later zakte de prijs en werd op den duur een bodem bereikt van 44 dollar. Na anderhalf uur handelen was er sprake van stabilisatie rond 45,70 dollar.

Het aandeel Twitter doet daarmee net het tegenovergestelde van Facebook: het bedrijf van Mark Zuckerberg moest na de beursintroductie een forse koersdaling incasseren en had een jaar nodig om boven de introductieprijs van 38 dollar uit te komen.

Hoewel het verschil tussen de introductiekoers en de openingskoers anders doet vermoeden, is lang niet iedereen lyrisch over Twitter, dat sinds de oprichting in 2006 nog nooit winst heeft gemaakt. Het toonaangevende techmagazine Wired stelde dat "niemand buiten Silicon Valley en Wall Street maalt om Twitter'' en "Het is moeilijk om enthousiast te worden over Twitter en weinigen zijn dat.''

Wired wees op de geringe omvang van het bedrijf, bijvoorbeeld wat betreft de marktwaarde. Berekend tegen 45,10 dollar was Twitter circa 31,5 miljard dollar waard, terwijl Facebook ongeveer 120 miljard dollar waard is. Twitter wordt veel minder gebruikt dan Facebook. Volgens Wired heeft het bedrijf ongeveer 53 miljoen actieve gebruikers per maand in de Verenigde Staten, de belangrijkste markt qua advertentie-inkomsten, minder dan een kwart van het totaal.

Lees meer