ANP XTRA

"Sociale media niet slecht voor taalgebruik van jongeren"

Jongeren die actief online communiceren, neigen naar informeler, expressiever, beknopter en speelser taalgebruik. Hun spellingsvaardigheden worden er intussen niet slechter op, zoals door sommigen wel wordt gevreesd. Dat constateert althans taalwetenschapper Lieke Verheijen, die op 25 januari aan de Radboud Universiteit in Nijmegen promoveert op onder meer het effect op het taalgebruik van apps onder scholieren.

Verheijen stelt dat "actief WhatsApp-gebruik een directe positieve invloed op spelling in schoolteksten heeft: vooral bij tieners leidt het tot minder spelfouten. En jongeren die sociale media op een actieve en talig creatieve manier gebruiken, schrijven juist schoolteksten van hogere kwaliteit.”

Wie echter alleen maar chatberichten ontvangt en er zelf geen schrijft, gaat wel slechter schrijven. Dat is vooral bij lager opgeleide jongeren het geval. Jongeren die op sociale media vertrouwen op woordvoorspellers en autocorrectie presteren volgens de onderzoekster eveneens slechter op school wat betreft spelling.

Verheijen deed een studie naar de teksten van sms'jes, tweets, WhatsApp-berichten en MSN-chats van jongeren. Ze nam een enquête af en testte schrijfvaardigheid.

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer