Illustratiefoto:  iPhone XR en iPhone XS Max.
AP Illustratiefoto: iPhone XR en iPhone XS Max.

iPhone-batterij niet door Apple vervangen? Dan krijg je voortaan deze vervelende melding te zien

Met een sluw trucje probeert Apple gebruikers aan te moedigen om een officiële hersteldienst op te zoeken wanneer ze de batterij van hun iPhone laten vervangen. Indien dat niet door een erkende hersteller gebeurt, verschijnt er een waarschuwing en wordt bepaalde informatie over de batterij niet meer getoond. Voorlopig werd de melding enkel bij de nieuwste iPhones opgemerkt. 

Als de batterij in je iPhone aan vervanging toe is, dan heb je twee opties. Zo kan je bijvoorbeeld terecht bij één van de officiële servicepunten van Apple. Indien je iPhone nog door de garantie wordt gedekt, dan kost zo’n vervanging niets. Anders betaal je 49 euro – een prijs die oploopt tot 69 euro als je één van de nieuwere toestellen hebt. Je kan ook aankloppen bij een niet-erkende hersteller. Dat laatste kan goedkoper uitkomen, maar heeft ook bepaalde gevolgen voor je telefoon.

Waarschuwing

Als de batterij vervangen wordt door een niet-erkende dienst, verschijnt er namelijk waarschuwing in de instellingen. De melding stelt dat de batterij in het toestel niet geverifieerd kon worden als een “authentieke Apple-batterij”. Frappant: het bericht wordt ook getoond als het effectief om een echte batterij van Apple gaat. 

Verder wordt het ook onmogelijk om de ‘gezondheidsstatus’ van je batterij te checken. Die status vind je normaal onder instellingen. Je kan er onder andere zien hoe je batterij presteerde in de afgelopen 24 uur. Wanneer de batterij vervangen werd door een niet-erkende hersteller, wordt de toegang tot de functie ontzegd. 

Geen bug

Het euvel werd ontdekt door iFixit, een online gemeenschap die handleidingen verzamelt om elektronische toestellen te herstellen. Volgens iFixit gaat het niet om een bug, maar een bewuste beslissing van Apple. “Tenzij een Apple Genius (een medewerker in de Apple Store, red.) of een geautoriseerde ‘service provider’ de batterij in de telefoon verifieert, zal die telefoon nooit de gezondheid van de batterij tonen en altijd een vaag, dreigend probleem rapporteren”, klinkt het.

Met andere woorden zou Apple met opzet de batterij in een iPhone ‘vergrendelen’. Enkel een medewerker kan daarna nog een nieuwe batterij installeren. Wanneer niet-erkende herstellers een batterij vervangen, zal dat altijd die “vage” melding geven – zelfs wanneer het gaat om een gloednieuwe, authentieke batterij van Apple.

“Gaat te ver”

Voorlopig lijkt de waarschuwing enkel voor te komen bij de laatste generatie iPhones: de iPhone XR, XS en XS Max. Overigens heb je er voor de rest geen last van. De iPhone werkt nog perfect en je kan overigens ook nog altijd zien hoelang je batterij het nog zal volhouden. Maar de beslissing van Apple wijst op een groter probleem, zo stelt iFixit. Het wordt zo stilaan onmogelijk om zelf een iPhone te herstellen, klinkt het. “Batterijen koppelen aan iPhones gaat te ver. Het is nog maar eens een voorbeeld van een gekocht product dat je nooit volledig kan gebruiken - zoals een auto leasen, behalve dan dat je er de volledige prijs voor betaalt.”

40 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Hans Schoen

    Alleen al die verhalen aanhoren doet me ergeren. Klanten uitmelken tot het uiterste en toch lopen ze er massaal mee rond. Mensen worden idd graag id zak gezet.

  • FRANK WILLEMS

    Eerlijk zijn ...de service van apple is nul vroegen 120 € voor een nieuwe batterij heb ze zelf vervangen gekocht bij iFixit voor 20 €

Lees meer