ANP

Eén miljoen mensen betalen voor datingapp Tinder

Meer dan een miljoen gebruikers van datingapp Tinder hebben een zogenoemd premiumabonnement. Dat maakte Tinders moederbedrijf Match bekend bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal.

Met een betaald lidmaatschap kunnen zij ongelimiteerd andere gebruikers naar rechts swipen, de handeling waarmee je in de app je goedkeuring aan iemand geeft. Ook biedt de betaalde versie de mogelijkheid met mensen te matchen die niet bij je in de buurt zijn. De introductie van het premiumabonnement vorig jaar was niet zonder controverse: de datingapp rekent daarvoor een veel lager bedrag voor gebruikers onder de dertig jaar.

De opbrengsten van het uitgebreidere abonnement deed de inkomsten van moederbedrijf Match verder stijgen. Het concern, dat ook datingservices OK Cupid en Match.com aanbiedt, haalde volgens tijdschrift Time in het eerste kwartaal van 2016 285 miljoen dollar (bijna 250 miljoen euro) binnen.

Privacy

Eind april werd duidelijk dat Tinder in Australië een nieuwe functie aan het testen is: Tinder Social. Daarbij kun je een profiel voor je hele vriendengroep aanmaken, en daarmee andere groepen gebruikers aanspreken. Dat kwam de app op kritiek te staan, gebruikers van de testversie maken zich zorgen om hun privacy.

De app geeft namelijk een overzicht van je Facebookvrienden, waarbij staat aangegeven wie van hen er ook Tinder gebruikt. Vervolgens kun je ook hun profielen op de datingsite bekijken. Facebook-vrienden kunnen je zelfs ongevraagd aan bepaalde groepen toevoegen. Volgens veel gebruikers is dat onwenselijk omdat veel mensen liever niet aan de grote klok hangen dat ze de app gebruiken - ze zien het als een privé-aangelegenheid. Of ze zijn stiekem aan het Tinderen terwijl ze al een relatie hebben.

Ondanks de kritiek zal de nieuwe functie volgens Tinder "spoedig" worden uitgerold over alle gebruikers wereldwijd.

Lees meer