3 Het ‘Cockpitscreen’ is een uitvinding van ondernemers Ward Sluys en Hendrik De Boeck.
RLA Het ‘Cockpitscreen’ is een uitvinding van ondernemers Ward Sluys en Hendrik De Boeck.

“Scherm tussen chauffeur en passagier kan helpen bij heropstart economie”: Aalsterse ondernemers ontwikkelen ‘cockpitscreen’, waar al 1.000 stuks van verkocht werden

In België rijden er ondertussen al 1.000 voertuigen rond met ‘cockpitscreens’: flexibele en transparante schermen tussen de zetel van de chauffeur en de passagiers. Cockpitscreen is een uitvinding van de Aalsterse ondernemers Ward Sluys en Hendrik De Boeck, in niet-coronatijden gespecialiseerd in bedrukking van kunststoffen voor de reclamewereld. Bouwbedrijven die hun personeel naar werven moeten vervoeren, zijn de eerste klanten, maar ook de lokale politie en rijscholen tonen interesse. De Vlaamse overheid heeft de automobielinspectie nu ook de instructie gegeven dat de demonteerbare flexibele en transparante schermen toegelaten zijn.

Het departement Mobiliteit en Openbare Werken heeft een brief gestuurd naar de automobielinspectie dat de flexibele schermen in voertuigen - mits voldaan is aan de veiligheidsvoorschriften - toegelaten zijn tot 4 mei 2021. Goed nieuws dus voor Ward Sluys en Hendrik De Boeck uit Aalst, zaakvoerders van WS Lettering en Zeefdruk Zeven. Zij ontwikkelde tijdens deze coronacrisis ‘Cockpitscreen’, demonteerbare flexibele en transparante schermen in voertuigen.

Raam van feesttent

Beide heren zitten in de reclamebusiness. Ward specialiseert zich in de bestickering van voertuigen, Hendrik meer in bedrukking van harde kunststoffen. “De inkomsten vanuit de reclamesector zijn gezakt door corona. Onze klanten, waaronder tal van immokantoren, autogarages en brouwerijen hebben geen inkomsten meer. De cafés zijn dicht. Die markt geeft geen opdrachten meer”, zeggen de twee. ‘Never waste a good crisis’ zei Winston Churchill ooit en Ward en Hendrik gingen op creatieve wijze de crisis te lijf.

De doorzichtige kunststof dient normaal gezien als raam van feesttenten. “Maar niemand organiseert op dit moment feestjes”, klinkt het. “Er was een bedrijf dat ons de vraag stelde of we geen oplossing hadden om hun werknemers te beschermen in de firmavoertuigen”, zegt Hendrik. “Tegelijk kregen we een telefoon van een afdeling van de lokale politie met de vraag voor schermen in politiecombi’s. ‘Kan je niks bedenken?’, vroegen ze”, voegt Hendrik eraan toe. Ze gingen aan de slag. “Op een zaterdag in het begin van de lockdown heb ik dat dus uitgeprobeerd, met een PVC-doek en een schaar, in een bestelwagen die ik thuis heb staan”, zegt Ward. “We ontwikkelden een scherm dat groot genoeg is voor elke autocabine. “Je kan het aanpassen aan de grootte van de cabine”, zeggen ze. “Veertien dagen na de start van de lockdown hadden we ons product klaar. We hebben een toolkit gemaakt waarin genoeg accessoires inzitten voor elk type wagen.”

3
RLA

Politie eerste klant

“Het was toen al schaars, de transparante folie, maar we hebben toch een mooie stock opgekocht, omdat we geloofden in het product”, aldus de ondernemers. Al snel kwam de eerste bestelling binnen. “Van de politie van Grimbergen. We zijn ons scherm gaan demonstreren, hingen het in de politiecombi en de preventie-adviseur zei: ‘bestel maar’. Wij bekeken mekaar verwonderd. ‘Bestel maar, we hebben maar één scherm’, dachten we. De eerste bestelling was een feit en op de terugweg wisten we: ‘nu moeten we ervoor gaan’.”

Daarna ging het snel. “Ondertussen komen de bestellingen vlot binnen. Per 20, 30 of 100 stuks tegelijk, maar ze worden ook per stuk verkocht”, zeggen de ondernemers. “Nu springen tal van kleine en grote bedrijven op de kar. Afbraakwerken De Meuter, de firma De Nul, Aclagro, Engie hebben allemaal een demonstratie gevraagd en er werd snel een deal gesloten. In een eerste fase zijn ze 100 verkocht aan Engie. In totaal zijn er al 1.000 schermen verkocht. Van KMO tot grote spelers zijn geïnteresseerd, want dit kan helpen om de economie weer op gang te krijgen.”

Ook de rijscholen zijn mogelijke klanten. “Of bedrijven die minibusjes verhuren. Nu verhuren ze geen minibussen meer, want er mag maar één persoon in een voertuig zitten. Voor huurvoertuigen is dit ook een oplossing”, zeggen Ward en Hendrik.

3
RLA

99 euro

Elk bedrijf waar personeel samen in een bestelwagen moet zitten, is potentieel klant bij Cockpitscreen. “Onlangs zag ik op de autosnelweg twee bestelwagens van hetzelfde bedrijf achter elkaar rijden. Omdat de medewerkers niet met elkaar in dezelfde ruimte kunnen zitten, moeten ze vaak met twee voertuigen rijden naar dezelfde locatie. Ik heb die firma gebeld en ze waren ons dankbaar dat we hen een oplossing aanboden. Er zijn zelfs firma’s die taxi’s inschakelen om hun personeel op een werf te krijgen. Je ziet dat op veel plaatsen”, zegt Hendrik. Voor een scherm vraagt Cockpitscreen 99 euro.

De goedkeuring van de Vlaamse overheid loopt tot mei 2021. “Ook de overheid verwacht dus dat deze schermen nog een tijdje nodig zullen zijn”, zeggen de ondernemers, die wel beseffen dat dit gat in de markt van tijdelijke aard kan zijn. Eens het coronavirus verleden tijd is, dan zijn de schermen niet meer nodig. Ze kijken al vooruit, naar de opening van de horeca bijvoorbeeld. “Ook voor cafés en restaurants zijn we oplossingen aan het bedenken met hard plexiglas.”

Lees meer