Blauw: aangelegd en afgewerkt – grijs: voorziene route – rood: geplande fietsroute, deels wensroute.
Fietsersbond Blauw: aangelegd en afgewerkt – grijs: voorziene route – rood: geplande fietsroute, deels wensroute.

Fietsersbond richt zich tot volgende Vlaamse regering: “Maak sneller werk van fietssnelwegen naar Brussel”

De Fietsersbond hoopt dat de volgende Vlaamse regering sneller werk maakt van fietssnelwegen van Aalst naar Brussel. De bond wil twee fietssnelwegen, één via Affligem en Asse en één via Dilbeek en Ternat. “De afstand tussen Aalst en Brussel centrum is slechts 27 kilometer. Het aantal fietspendelaars is nog te laag”, zeggen ze.

De Fietsersbond zal op 19 mei een fietstocht maken via twee fietssnelwegen tussen Aalst en Brussel. “De Fietsersbond (afdelingen van Aalst, Asse, Affligem, Haaltert en Ternat) organiseert een begeleide fietstocht voor 2 gewenste fietssnelwegen: vanuit Aalst naar Brussel langs de F220 en F212 (via Affligem, vanaf Asse langs de spoorweg) en terug langs de F2 (spoorweg Aalst-Brussel via Dilbeek en Ternat)”, zegt Marleen Stallaerts van De Fietsersbond. “De Fietsersbond doet dit, in de aanloop van de verkiezingen, om het aanleggen van deze noodzakelijke infrastructuur onder de aandacht te brengen bij onze toekomstige verkozenen”, zegt ze.

Veel plannen, weinig daden

Het draagvlak voor fietssnelwegen is er en zeker met de opkomst van de elektrische fiets lijkt fietsen naar Brussel geen onbegonnen zaak meer. “Onze eerste actie was in september 2016, en ondertussen zijn er reeds plannen gemaakt de provincies in samenwerking met planbureaus. Jammer genoeg moeten we constateren dat de uitvoering nog steeds niet is gebeurd”, zegt Marleen.

Ze somt nog eens de voordelen van fietssnelwegen op. “Het zorgt voor minder files, het komt de gezondheid enorm ten goede, dus minder kosten voor de maatschappij, het maakt de mensen gelukkiger, fietsen versterkt de sociale cohesie, de fiets is een democratisch vervoersmiddel: iedereen kan er één aanschaffen, goed aangelegde fietswegen trekt fietsers aan en maakt het fietspotentieel groter”, zegt Stallaerts.

45 minuten tot Brussel

“Bovendien is in de regio van Aalst tot Brussel veel werkgelegenheid en zijn de afstanden nooit erg groot, waardoor ze steeds fietsbaar zijn. Woon je bijvoorbeeld in Asse of Ternat, ben je binnen de 45 min in Aalst of grootste deel van Brussel. Dit toont duidelijk aan welk potentieel onze regio heeft op vlak van pendelverkeer per fiets. De afstand tussen Aalst en Brussel centrum is slechts 27 kilometer”, klinkt het. In de regio, net zoals elders in Vlaanderen, wordt er veel recreatief gefietst, het percentage fietspendelverkeer ligt er echter lager. Meer en veiligere fietspaden trekt ook meer fiets (pendel-) verkeer aan.

Aalsters schepen van Mobiliteit Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) is alvast voorstander. “Als ik opnieuw verkozen ben, zal ik zeker mee aan de kar trekken. Fietssnelwegen zijn een goeie zaak en ik ben een groot voorstander”, reageert hij.

Wie graag meefietst om te helpen druk te zetten op de beleidsmakers, kan op verschillende plaatsen aansluiten. Samenkomst in Aalst Werfplein vanaf 9.30 uur, vertrek ten laatste om 10 uur. Vanuit Haaltert is er een vertrek voorzien om 9 uur aan de Bibliotheek, aan de Abdij in Affligem vertrekken ze om 10.45 uur, aan het station van Asse om 12 uur.

1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • linda D'Haese

    Meuleman Louis nieuwe fietspaden zijn zeker nodig maar wat er nu in Aalst sedert een paar weken is verandert op de oude spoorlijn van Aalst naar Dendermonde is geen goed idee , dit is nu een fiets en wandelpad geworden met het gekende resultaat de wandelaars nemen het ganse fietspad in laten hun hond los lopen en als je belt moeten ze eerst nog op hun hond roepen en moet je stoppen en durf je iets te zeggen dan zeggen ze het is hier voor iedereen en moet je maar wachten

Lees meer