3 De Martelarenstraat in Aarschot.
Geert Mertens De Martelarenstraat in Aarschot.

Rijrichting Martelarenstraat draait op 1 juli om

Fietsers krijgen wel prioriteit in de straat

Op 1 juli gaat het nieuwe mobiliteitsplan van start en draait de rijrichting in de Martelarenstraat - één van de winkelstraten van Aarschot - opnieuw om. Dat zegt burgemeester Gwendolyn Rutten (Open Vld). Sinds de invoering van het vorige verkeerscirculatieplan, in 2010, lag de maatregel al onder vuur. Open Vld maakte van de omkering een verkiezingsthema. De handelaars reageren positief.

“Nog voor de zomer - 1 juli is de timing - willen we het mobiliteitsplan aanpassen en een grote fietszone invoeren in heel het centrum”, zegt Rutten. “Daaraan gekoppeld wordt ook de rijrichting in de Martelarenstraat opnieuw omgedraaid.” 

Het verkeer kan dus terug van de Leuvensestraat en Bonewijk in de richting van de Grote Markt rijden en daar afslaan in de richting van Rillaar. “Dat is de logische instroom”, voegt ze eraan toe. “Sinds het verkeerscirculatieplan, acht à negen jaar geleden werd ingevoerd, werd deze verbinding doorgeknipt. Deze maatregel draaien we terug. Let wel: de fietsers hebben prioriteit. De auto’s moeten achter de fietsen blijven en mogen deze niet voorbijsteken.”

Voor CD&V was de omkering altijd onbespreekbaar. “We hebben van de Aarschottenaars, na de verkiezingen, een duidelijk mandaat gekregen om dit te doen”, zegt ze.

3 De Martelarenstraat in Aarschot.
Geert Mertens De Martelarenstraat in Aarschot.

“De voorbije jaren verdwenen er enorm veel zaken: twee bakkers, een stoffenwinkel, viswinkel, beenhouwer… Allemaal weg op korte tijd én allemaal in de Martelarenstraat. Die heeft het hardst te lijden gehad onder het verkeerscirculatieplan. We hebben nu een schepen, Bert Van der Auwera (Open Vld), die zelf een ondernemer is. Het stadscentrum zal in de toekomst ook niet nodeloos afgesloten worden als er iets te doen is. Een winkel is geen goed doel. Het is een inkomen van iemand, het moet brood op de plank brengen. We willen de handelaars steunen. Van het pop-upbeleid willen we een doorgroeibeleid maken.”

De handelaars reageren enthousiast. “Het wordt tijd”, zegt Ingeborg Augustus van bloemenspeciaalzaak Amphora. “We zitten hier al 29 jaar. Sinds de omkering van de rijrichting zijn alle problemen met de leegstand begonnen. Dit is in ieder geval een stap in de goede richting. Ook het feit dat er een aantal parkings bij gecreëerd worden, juichen we toe. Op die manier kunnen klanten, die ons snel willen bereiken, terug dichter parkeren.”

Ook de Suikerbakker vindt het een goede zaak. “Ik hoop dat het iets uithaalt”, klinkt het. “De mensen zijn het nu zo gewoon. Het wordt in ieder geval terug zoeken. De mensen kunnen in ieder geval terug de etalages zien.”

3 Maria Verschaeren van kledingwinkel Biba
Geert Mertens Maria Verschaeren van kledingwinkel Biba

Sommige zaken kunnen niet uit ondervinding meespreken. “Wij zijn hier nog maar twee jaar gevestigd”, zegt Maria Verschaeren van kledingwinkel Biba. “We hopen, dat er naast de omkering van de rijrichting, ook werk wordt gemaakt van bussen. Oudere mensen hebben moeite om hier te geraken. Ja, dat mogen gerust kleine elektrische bussen zijn. Ik ben afkomstig van Mechelen. Daar zijn de bussen, die de stadsdelen met elkaar verbinden, een groot succes. Ook in Aarschot moet dat kunnen.”

Schepen van Mobiliteit Annick Geyskens (N-VA) is verheugd dat het bijna zover is. “Al sinds het begin van de vorige legislatuur heb ik dit aangekaart en meteen, na mijn aanstelling als schepen van Mobiliteit, ben ik er hard aan beginnen werken”, zegt ze. “Nu donderdag 2 mei zal het hele plan uit de doeken gedaan worden op de commissie Mobiliteit. Ik kijk er naar uit. Het gaat mooi zijn en een hele verbetering voor het stadscentrum. Het is ongetwijfeld één van de grotere projecten van deze legislatuur!”

Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.

Lees meer