Enkele smartphonegebruikers maken in de Korte Gasthuisstraat toch even gebruik van de 'Text Walking Lanes'.
Foto Laenen Enkele smartphonegebruikers maken in de Korte Gasthuisstraat toch even gebruik van de 'Text Walking Lanes'.

"Stunt? Voor ons is dit graffiti"

STAD STUURT REKENING VOOR OPKUIS 'SMS-STROKEN' NAAR GSM-BEDRIJF MLAB

Een afgelijnde strook voor wie ongestoord wil sms'en terwijl hij of zij door de winkelstraten slentert: even leek het gisteren alsof Antwerpen een Belgische primeur had. Een reclamestunt van een gsm-bedrijf, bleek al snel. En eentje die nog een financieel staartje krijgt. "Voor ons is dit graffiti, die ook verwijderd zal worden", klinkt het bij de stad. "En de rekening wordt doorgestuurd."

De 'Text Walking Lanes' doken gisteren op in onder meer de Schrijnwerkersstraat en de Korte Gasthuisstraat. Zoals de term het al aangeeft, ging het om stroken waarop je rustig kon sms'en zonder tegen andere mensen of obstakels te lopen. En er zouden nog meer van die stroken komen in het Antwerpse, onder meer op de Meir. Zo klonk het althans bij gsm-bedrijf MLab, dat volgens de eigen cijfers tot 35.000 smartphones per dag herstelt en een filiaal heeft in de Antwerpse Stadsfeestzaal. Doel was om 'te voorkomen dat smartphones kapot gaan als gevolg van mensen die tijdens het sms'en tegen elkaar botsen'.


Enig probleem: de stad Antwerpen wist niets van de stunt. "Hier werd geen vergunning voor aangevraagd", aldus schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). "Voor ons is dit graffiti - en graffiti wordt verwijderd. De rekening zal naar het bewuste bedrijf doorgestuurd worden." Het stadsbestuur benadrukt wel dat een reclamestunt altijd kan, zolang er eerst overleg is met de verantwoordelijke diensten. "Kijk maar naar de rode loper die een tijdje geleden op de Meir uitgerold werd in samenspraak met de plaatselijke handelaarsvereniging", zegt Kennis. "Zoiets kan perfect, zolang de regels gevolgd worden." Hoeveel het opkuisen van de stunt zal kosten, moet nog blijken. Dat hangt immers ook af van de verf die gebruikt werd om de stroken te schilderen.


De eigenaar van MLab wilde gisteren niet officieel reageren op de stunt, al gaf de verantwoordelijke van de Stadsfeestzaal wel een woordje uitleg. "De ludieke stroken zouden aangebracht zijn met kalkverf, wat gemakkelijker te verwijderen valt", klinkt het. "Ze zouden ook hier afgelijnd worden, maar dan met stickers."

Propere stad

Maar het stadsbestuur is niet meteen gecharmeerd door de uitleg. "Reclame met een blijvende impact op het openbaar domein zal de stad altijd weigeren", valt in het reglement van het evenementenloket te lezen. "Enerzijds voor het algemeen zorgvuldig beheer van het openbaar domein, en anderzijds omdat we naar een propere stad streven. Het gaat dan bijvoorbeeld om het beschilderen van voetpaden of het aanbrengen van graffiti, tot het plakken van stickers en het gebruik van straatmeubilair voor reclamedoeleinden."

Lees meer