2 De Crystal Serenity, het grootste cruiseschip dat ooit naar Antwerpen is gekomen. Archieffoto uit 2006.
dirk laenen De Crystal Serenity, het grootste cruiseschip dat ooit naar Antwerpen is gekomen. Archieffoto uit 2006.

Cruiseschepen krijgen korting op brandstof als ze kiezen voor Antwerpse haven

Antwerpen geeft cruiseschepen korting op brandstof als ze ervoor kiezen om aan te meren in de haven van de stad. Dat staat te lezen op de website van Visit Antwerpen en blijkt uit onderzoek van nieuwssite Apache. Dat voordeel lijkt moeilijk te verdedigen in een stad die in 2017 de lage-emissiezone invoerde.

Behalve de korting op brandstof, betalen de rederijen van cruiseschepen geen vergoeding op de aanleg, de voorzieningen en de beveiliging van de haven. Ook de toeristentaks vervalt, zo staat te lezen op Visit Antwerpen. Veel van de voordelen lijken verdedigbaar in het economisch belang van cruises - heel wat reizigers trekken na het aanmeren de stad in. De korting op de brandstof is minder vanzelfsprekend.

Uit een recent onderzoek van Transport and Environment blijkt dat de grootste uitbater van cruisevakanties tien keer meer zwaveldioxide uitstoot dan alle Europese wagens samen. De haven van Zeebrugge verscheen in de top vijftig van meest door cruises vervuilde havensteden: daar stootten in 2017 45 cruiseschepen meer dan het tienvoud aan zwaveldioxide uit dan de ruim 57.000 geregistreerde personenwagens.

Lage-emissiezone

Toch is de situatie in Zeebrugge niet vergelijkbaar met die in Antwerpen, reageerde het kabinet van bevoegde schepen Koen Kennis (N-VA) in deze krant. “De ligging van Antwerpen en de Schelde maakt dat de stad fysiek niet aanloopbaar is voor de reuzegrote cruiseschepen die bijvoorbeeld wel de Noorse fjorden, Rotterdam, Venetië, Barcelona en Venetië aandoen”, klonk het. “De Schelde is geen makkelijke rivier om te navigeren. Dit maakt dat Antwerpen automatisch in een segment van kleinere zeecruises terechtkomt.”

Toch zet de vervuiling veroorzaakt door cruiseschepen kwaad bloed, vooral in Antwerpen. Tenslotte werd net in deze stad in 2017 de lage-emissiezone ingevoerd. Sindsdien mogen de meest vervuilende voertuigen de stad niet meer in. Vanaf 1 januari 2020 worden die regels nog verstrengd. In dat kader lijkt een korting op brandstof voor de rederijen dan ook moeilijk te verdedigen. Zo blijkt ook uit een petitie. Onder de titel ‘Geen vervuilende cruiseschepen in de Lage Emissie Zone’ zetten al bijna 11.000 mensen hun handtekening.

Het kabinet-Kennis wil voorlopig niet reageren op de korting.

In de haven van Zeebrugge bestaat de korting op brandstof niet. Daar wordt zelfs een stop gezet op het aantal cruiseschepen. Er mogen er nog maximaal 150 per jaar aanleggen.

2 Een cruiseschip.
RV Een cruiseschip.

131 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Sjonny Martero

    Hypocrisie ten top!

  • Robert Van Garderen

    Dus die LEZ is gewoon een klucht en geldklopperij. Die dingen stoten dus een veelvoud uit van wat er per jaar rondrijdt. Groene maffia op z‘n best.

Lees meer