Priscilla Hau met haar behaalde masterdiploma.
Priscilla Hau Priscilla Hau met haar behaalde masterdiploma.

Eerst ‘niet slim genoeg’ voor ASO, nu mag ze doctoreren aan universiteit: hoe Priscilla alsnog ongelijk bewijst van haar leerkrachten

Priscilla Hau was 15 toen ze in het Annuntia Instituut in Wijnegem te horen kreeg dat ASO toch wel ‘te moeilijk’ was voor haar. Ze kreeg een B-attest en deed het derde middelbaar over in TSO. Maar kijk, een kleine 10 jaar later bewijst ze toch nog het ongelijk van haar leerkrachten: ze studeerde vorige week af met grote onderscheiding aan de Universiteit Antwerpen en mag zelfs aan haar doctoraat beginnen.

Als 15-jarige kreeg Priscilla van haar leerkrachten te horen dat ze een B-attest kreeg. Hiermee werd ze uitgesloten voor de ASO- en TSO-richtingen van haar school. “Dat nieuws was een harde klap voor mij omdat ik een nieuwe school moest zoeken. Ik was erg gedemotiveerd en wist niet wat ik moest doen”, vertelt Priscilla. Ze twijfelde een tijdje om op leercontract te gaan of om BSO te volgen, maar na overleg met haar mama deed ze haar jaar over in de richting TSO Handel.

Master communicatiewetenschappen

In TSO werden Priscilla’s punten beter en in het zesde middelbaar was ze zelfs de beste van de klas. Omdat ze geïnteresseerd was in marketing en reclame ging ze communicatiemanagement studeren aan de AP-hogeschool. Ze studeerde er hard en behaalde na drie jaar zonder herexamens haar diploma. Daarna volgde ze een schakeljaar aan de Universiteit Antwerpen en startte ze de master in communicatiewetenschappen. Begin juli ontving ze daar haar diploma met grote onderscheiding. “Ik heb bewezen dat als je hard werkt en gelooft in jezelf, je veel kan bereiken”, vertelt ze trots.

Cijfersfetisjisten

Na enkele goede mondelinge examens, ontving Priscilla een mail van haar proffen waarin ze haar aanmoedigden om te solliciteren voor een vrije vacature van mandaatassistent. Dat deed ze en na een zware selectieprocedure werd ze uit 16 deelnemers gekozen voor de job. In september zal ze starten met haar doctoraat in de onderzoeksgroep ‘Media, Policy and Culture’. “Ik ben blij dat ik van mijn passie mijn beroep kan maken”, vertelt ze. In de toekomst zou Priscilla graag met studenten willen blijven werken om hen te motiveren en begeleiden, omdat ze uit ervaring weet hoe belangrijk dat is.

Priscilla dankt haar prestaties voor een groot deel aan de steun van haar mama en haar grootouders. Ze wil ouders en leerkrachten daarom meegeven om toch te blijven geloven in leerlingen wanneer ze slechter presteren. “Leerkrachten zouden moeten kijken naar de persoon zelf in plaats van alleen naar zijn cijfers.” Jongeren zouden zich volgens haar ook minder moeten aantrekken van wat anderen zeggen. “Kijk vooral naar je eigen passies en capaciteiten en dan kan je dingen bereiken waarvan je niet eens hebt durven dromen”.

140 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Paul Buckens

    Proficiat. Het kunnen motiveren door de leerkracht is ook belangrijk. Destijds een leerkracht geschiedenis gehad voor wie enkel data en oorlogen telden, nadien in een ander onderwijsnet een leraar die de context benadrukte en geschiedenis werd leerrijk. Soms evalueren leerkrachten hun wijze van de leerstof door te geven zelf ,zonder het te beseffen. En jaar er zijn ook door het systeem velen die onverdiend een diploma krijgen , zoals er zijn die ten onrechte naar beneden geduwd worden.

  • Jos Spriet-Dewaele

    Als ze een B attest had is het goed haar jaar over te doen want daardoor kreeg ze de stof beter onder de knie wat belangrijk kan zijn voor later en het is steeds zo als je absoluut voor een richting kiest je steeds betere punten hebt dan in een richting waarin je geduwd word

Lees meer