5 Dit jaar gebeurden er al 26 ongevallen in de richting van Nederland.
Kristof Pieters Dit jaar gebeurden er al 26 ongevallen in de richting van Nederland.

Uniek experiment in gevaarlijkste tunnel van het land: dosering van verkeer moet aantal ongevallen in Beverentunnel terugdringen

Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat maatregelen nemen om het aantal ongevallen in de Beverentunnel terug te dringen. Vanaf 2 december zal er voor het eerst ‘tunneldosering’ worden toegepast. Daarbij wordt het aantal voertuigen dat de tunnel inrijdt, beperkt door het aantal rijstroken tijdelijk te beperken. Zo haalt men de staart van de file uit de tunnel.

De Beverentunnel is één van de gevaarlijkste tunnels van het land. Onderzoek toonde aan dat het steeds gaat om ongevallen in de staart van de files die ontstaan tijdens piekmomenten. Wanneer er net na de tunnel file ontstaat, vertraagt bijgevolg ook het verkeer in de tunnel. Aankomend verkeer merkt de file vaak te laat op en dat zorgt voor aanrijdingen. In 2018 telde men 27 ongevallen in de richting van Nederland en 5 in de andere rijrichting, in 2019 waren het er tot nu toe 26 richting Nederland en 3 richting Gent. Bij de meeste van die ongevallen waren vrachtwagens betrokken.

Gesleuteld aan lichtenregeling

“Omdat een ongeval in een tunnel een veel groter veiligheidsrisico stelt dan een ongeval in open lucht is het zeer belangrijk om die ongevallen zoveel mogelijk te voorkomen”, klinkt het bij het Agentschap Wegen en Verkeer. Er werd een pakket aan maatregelen genomen om de ongevallencijfers in de Beverentunnel naar omlaag te duwen. Sommigen daarvan, zoals het tijdelijk opheffen van tonnagebeperking op de linkerrijstrook of de invoering van een snelheidsbeperking, zijn al uitgerold. Ook werd er gesleuteld aan de lichtenregeling aan het kruispunt na de afrit Waaslandhaven-Noord.

5 Bij tunneldosering worden er rijstroken afgesloten om de staart van de file weg te halen uit de tunnel.
Kristof Pieters Bij tunneldosering worden er rijstroken afgesloten om de staart van de file weg te halen uit de tunnel.

De invoering van tunneldosering vanaf 2 december is een bijkomende maatregel om de veiligheid verder te verhogen. Door die maatregel zal de file niet verdwijnen, maar ze wordt wel uit de tunnel gehaald, wat het voor alle weggebruikers in de tunnel aanzienlijk veiliger maakt. Het is een beproefde maatregel die bijvoorbeeld in Nederland op ruimere schaal toegepast wordt. Het doel van tunneldosering is dus om ervoor te zorgen dat de file niet in maar vóór de tunnel komt te staan en dat het verkeer gedoseerd door de tunnel rijdt.

Dynamische signalisatieborden

Het systeem werkt dynamisch en zal dus enkel ingeschakeld worden bij detectie van file in de tunnel. De detectie gebeurt door middel van meetlussen in het wegdek. Er zijn in totaal vijf meetlocaties aangebracht. Wanneer er file wordt gedetecteerd zal het aantal beschikbare rijstroken voor de ingang van een tunnel verminderd worden. Dit gebeurt door een of meerdere rijstroken ‘af te kruisen’ op de dynamische signalisatieborden boven de snelweg. Op de beschikbare rijstroken wordt bovendien de toegelaten snelheid verlaagd. Eens in de tunnel zijn weer alle 2 de rijstroken volledig beschikbaar en kan het verkeer vlot rijden. Als er geen file meer wordt gedetecteerd of de file reikt tot voorbij de tunnelmond schakelt het systeem zichzelf automatisch weer uit.

Omdat het om een nieuw experiment gaat worden er volgende week ook bijkomende tekstkarren geplaatst langs de weg om chauffeurs duidelijk te maken dat (en wanneer) er aan tunneldoseren gedaan wordt. Simulaties leren dat het systeem enkele keren per dag op piekmomenten zal ingeschakeld worden. Het naleven van deze maatregel zal streng gecontroleerd worden. Overtreders riskeren zware boetes.

Liefkenshoektunnel

Bij de Liefkenshoektunnel, die vlakbij de Beverentunnel ligt, wordt een soortgelijk systeem al sinds 2015 toegepast maar dan op een manuele manier. “Wij hebben natuurlijk het voordeel dat we reeds een barrière hebben in de vorm van tolhuisjes”, zegt operationeel manager Marc Baert. “Sinds 2015 doen we echter ook aan dosering. Als we zien dat de tunnel zijn verzadigingspunt bereikt heeft, worden er een aantal tolpunten gesloten zodat er geen filevorming kan ontstaan.  Dit gebeurt niet met automatische meetpunten maar door de operatoren zelf. Het is een methode die haar vruchten al meermaals heeft afgeworpen.”

5
Kristof Pieters
5
Kristof Pieters
5
Kristof Pieters

3 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Wim De Wilde

    Als het eens zou stoppen met die personenwagens op de laatste moment er tussen te komen en tevens meteen op de rem te gaan staan om toch maar voor de vrachtwagens te zijn. Dat zijn de mannen die niet weten of willen weten dat een vrachtwagen bijlange niet zo vlug kan stoppen. NB. tegenwoordig zijn bijna alle vrachtwagens uitgerust met een noodstop voor als er een te snel naderend object nadert, niet alle vrachtwagens hebben dit al. Met voorval van de meeste ongevallen gebeurt zo.

  • nancy de belie

    ik denk eerlijk gezegd ook dat het afkruisen met rode kruisen geen enkel effect zal hebben ,want er zijn altijd wegpiraten die zich daar niks van aantrekken ,doe idd gelijk in liefkenshoektunnel ,en bedien manueel ,of plaats een reeks betonblokken dat is een beter visueel zicht en dan remt men (hopelijk ) de wegpiraten af ,en geef serieuze boetes dan denken ze mss ne keer na ,over wat ze doen

Lees meer