9
Kristof Pieters

Veel verkeershinder op E34 nadat uitzonderlijk transport vuur vat

Het verkeer op de E34 richting Antwerpen heeft donderdagochtend zware hinder ondervonden door een brandende vrachtwagen. Net voor de afrit Vrasene vatte het uitzonderlijk transport vuur. Pas na acht uur kon de rijbaan vrijgemaakt worden.

De dieplader was voorzien van hydraulische leidingen om de wielen te sturen waardoor er veel olie aanwezig was. Dit zorgde ervoor dat het vuur al snel hevig woedde. De Franse bestuurder en de chauffeur van een begeleidende signalisatiewagen konden maar weinig beginnen tegen de vlammen. De trucker kon wel de trekker loskoppelen om te vermijden dat die ook vuur zou vatten. De opgeroepen brandweer moest schuim gebruiken om de vlammen te kunnen bedwingen. Waarschijnlijk lag een defect aan de remmen aan de oorzaak van de brand. De lading van de vrachtwagen, een kolossale vorklift met een gewicht van zo’n 75 ton met bestemming Waaslandhaven, bleef wel nagenoeg ongeschonden.

Erg lastige klus

Het takelen van de vrachtwagen was echter een erg lastige klus die heel wat tijd in beslag nam. Omdat er een identieke vrachtwagen achter de getroffen truck reed kon men met diens hulp het gevaarte uiteindelijk wegslepen naar de afrit Vrasene, anderhalve kilometer verderop.

De verkeershinder door het incident was enorm groot. Tijdens het blussen was de weg tijdelijk afgesloten. Pas na een tijdje werd één van de twee rijstroken vrijgemaakt, maar in volle ochtendspits groeide de file zeer snel aan. Op een bepaald moment stond het verkeer stil vanaf Moerbeke, bijna 20 kilometer verderop. Ook op lokale wegen in Stekene, Sint-Gillis-Waas en Vrasene zat het verkeer een tijdlang muurvast.

Het takelen van de mastodont vergde heel wat tijd. Er moest een gespecialiseerde bergingsfirma ter plaatse komen om de truck te kunnen takelen. Eerst moest het stuk met meesturende assen, dat ‘s ochtends vuur vatte, vervangen worden. Met hefkussens op luchtdruk werd de loodzware trailer opgetild om het beschadigde stuk te kunnen vervangen. Pas rond 14 uur kon de vrachtwagen verplaatst worden.

9
Kristof Pieters
9
Kristof Pieters
9
Kristof Pieters
9
Kristof Pieters
9 Het takelen van het gevaarte nam tot na de middag in beslag.
Kristof Pieters Het takelen van het gevaarte nam tot na de middag in beslag.
9
Kristof Pieters
9
Kristof Pieters
9 Rond 14 uur kon het uitzonderlijk transport eindelijk zijn weg verder zetten.
Kristof Pieters Rond 14 uur kon het uitzonderlijk transport eindelijk zijn weg verder zetten.

Reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.

Lees meer