2 Lijn 13 zal vanaf 1 juli niet meer door de straten rijden.
Benny Proot Lijn 13 zal vanaf 1 juli niet meer door de straten rijden.

Dertig procent minder bussen en snelheidscontroles in Sint-Jorisstraat: “Binnenstad moet weer leefbaar worden”

Het Brugse stadsbestuur wil minder bussen door de Vlamingdam en de Sint-Jorisstraat laten rijden. Vanaf 1 juli zullen buslijnen 13 (AZ Sint-Jan) en 2 (AZ Sint-Lucas) een andere, meer directe route naar beide ziekenhuizen volgen. De voorbije jaren was er in de straten heel wat protest tegen de vele bussen die er passeren. 

“We komen tegemoet aan de vraag van de bewoners van de Vlamingdam en de Sint-Jorisstraat. Momenteel rijden dagelijks 370 bussen langs deze route. Met deze aanpassing zullen dagelijks tachtig bussen minder door deze straten rijden”, zegt burgemeester Dirk De fauw (CD&V). “De aanpassingen kaderen ook in onze toekomstvisie op het openbaar vervoer, waarbij we samen met De Lijn de bediening in het centrum hertekenen om de binnenstad weer leefbaarder te maken. Bovendien zijn onze ziekenhuizen zo ook beter bereikbaar, wat de attractiviteit van ons openbaar vervoer ten goede zal komen. Daarnaast willen we ook tegen het najaar van 2020 starten met de heraanleg van de straat.”

2 Volgens buurtbewoners veroorzaken de trillingen van de vele bussen schade aan de huizen.
Mathias Mariën Volgens buurtbewoners veroorzaken de trillingen van de vele bussen schade aan de huizen.

Nieuwe routes

Vervoersmaatschappij De Lijn verduidelijkt de veranderingen. “Vanaf 1 juli voeren we twee aanpassingen door”, zegt de woordvoerster. “Lijn 2 naar AZ Sint-Lucas en Assebroek zal niet langer een lus in de binnenstad maken over onder andere de Zuidzandstraat, Steenstraat, Sint-Jorisstraat, Vlamingdam  en kleine ring. Bewoners van Assebroek die de binnenstad willen bezoeken, zullen kunnen doorrijden tot de busterminal aan ’t Zand. Lijn 13 naar AZ Sint-Jan zal niet langer een ommetje in de binnenstad maken, maar zal via de Hoefijzerlaan en kleine ring meteen de Scheepsdalelaan opzoeken om zo de kortste route station–AZ Sint-Jan te kunnen maken.” 

Snelheidscontroles

Het stadsbestuur neemt bovendien nog extra maatregelen om de overlast in de straten te beperken. De politie start opnieuw met snelheidscontroles. “Begin deze week plaatsten we al enkele preventieve snelheidsborden in de Sint-Jorisstraat en Vlamingdam om bestuurders te sensibiliseren om trager te rijden”, legt korpschef Dirk Van Nuffel uit. Met deze maatregelen zou de overlast op korte termijn een flink stuk moeten verminderen. Vorige week nog protesteerden de buurtbewoners over de aanhoudende hinder. “Voor ons is de maat vol”, klonk het in koor. Ook over de luchtkwaliteit hadden ze hun bedenkingen. Die zou bij de slechtste in de binnenstad behoren. 

4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Erwin Vandriessche

    Er rijden dagelijks meer dan 370 bussen van 'De Lijn" door de straten en men gaat snelheidscontroles doen op auto's? Begrijp de samenhang niet goed, wat heeft het ene met het andere te doen? Nu vind ook al jaren, dat bussen voor een deelgemeente, niet in het centrum moeten zijn en die vervangen moeten worden door een pendeldienst naar het verzamelpunt station Brugge.

  • Pieter smit

    Weer de auto uit Brugge en laat de bewoners flink betalen voor een 2de wagen. Winkelstraten autovrij.

Lees meer