"Motard reed dubbel zo snel als toegelaten"

DOODRIJDER (60) VRAAGT VRIJSPRAAK VOOR ONGEVAL AAN KONTERDAMBRUG

De 60-jarige bestuurder die vorige zomer motorrijder Kevin Aerts (34) uit Bredene doodreed, gaat resoluut voor de vrijspraak. Volgens de verdediging reed de motard te snel. "Het dubbele van wat toegelaten was. Mijn cliënt verwachtte zich daar niet aan", zegt meester Jean-Baptiste Petitat. "Zelfs aan 45 per uur was de klap fataal geweest", reageert de familie van Kevin Aerts. De

verkeerssituatie aan de Konterdambrug is op hun vraag aangepast.

Kevin Aerts (34) uit Bredene reed op 22 juli 2015 van de fitness naar zijn ouderlijke woning in de Beukenlaan in Bredene. Zoals zo vaak maakte hij de verplaatsing met zijn motor, een BMW F800r Chris Pfeiffer Edition. Op de Konterdambrug in Oostende liep het rond 18 uur mis. Kevin reed op de linkerrijbaan in de richting van Bredene, toen een 60-jarige bestuurder van een bestelwagen, die uit de andere richting kwam, wou oversteken en draaien. De bestelwagen sneed Kevin de pas af, waarna de motorrijder werd weggeslingerd tegen een brugpijler. De dertiger overleed niet veel later aan zijn verwondingen. Zijn zus passeerde even later en herkende de motorfiets van haar broer. De hele familie kwam meteen naar de plaats van het ongeval.

Snelheid

De zaak werd gisteren behandeld in de Brugse politierechtbank. Voor beide partijen was de snelheid van motorrijder Kevin Aerts op het moment van de aanrijding het grote discussiepunt. Vast staat dat hij sneller reed dan toegelaten, al spreken de rapporten van de verschillende deskundigen elkaar tegen. "Volgens onze expert reed de motard 112 kilometer per uur, terwijl daar maar 50 is toegelaten. Dat is meer dan het dubbele. Snelheid is de duivel. Niet alleen de kans op een ongeval vergroot drastisch, ook de impact ervan is veel zwaarder", zegt meester Jean-Baptiste Petitat, de advocaat van de 60-jarige aanrijder met IJslandse roots. "Dat klopt helemaal niet", reageert meester Lodewijk Waes, advocaat van de nabestaanden. "Enkele meters voor de plaats van de aanrijding staat een snelheidsbord van 70. Volgens onze expert reed Kevin ongeveer 88 kilometer per uur. De snelheden van de verdediging zijn fel overdreven." Volgens de familie van het slachtoffer verandert de discussie niks aan de zaak. "Naar wat ik hoorde van de dokters was de klap zelfs aan een snelheid van 45 kilometer per uur fataal geweest", reageert stiefvader Stefaan Bil. "Het onzorgvuldig uitgevoerde manoeuvre van de bestuurder is de enige oorzaak van de aanrijding", vult meester Lodewijk Waes aan.

Gewijzigde situatie

De verdediging ging niet akkoord en vroeg resoluut de vrijspraak. "Mijn cliënt verwachtte zich niet aan die snelheid", aldus meester Petitat. De beklaagde zelf nam kort het woord en waste zijn handen in onschuld. Voor de familie van het slachtoffer kwam de vraag tot vrijspraak hard aan. "Dit drama zou zoveel makkelijker te verwerken zijn voor ons als die man gewoon zijn verantwoordelijkheid zou opnemen en sorry zeggen." Na het dramatische ongeval vroegen de nabestaanden de verkeerssituatie op de plaats van het ongeval aan te pakken. Enkele maanden na de fatale aanrijding gebeurde dat ook. Sinds het najaar van 2015 is afslaan of overdraaien op die plaats niet meer toegelaten. Het vonnis volgt op 25 november.

2 De 60-jarige autobestuurder reed van Bredene naar Oostende (rijvak onderaan), maar wou draaien over de middenberm. Kevin Aerts reed van Oostende naar Bredene (rijvak bovenaan) en werd gegrepen. Ondertussen is draaien niet meer mogelijk, er werden barrières geplaatst.
Mathias Mariën De 60-jarige autobestuurder reed van Bredene naar Oostende (rijvak onderaan), maar wou draaien over de middenberm. Kevin Aerts reed van Oostende naar Bredene (rijvak bovenaan) en werd gegrepen. Ondertussen is draaien niet meer mogelijk, er werden barrières geplaatst.
2 Op de plek van het ongeval werd een herdenkingsplaats ingericht.
Mathias Mariën Op de plek van het ongeval werd een herdenkingsplaats ingericht.

Lees meer