2 De hoge middenbermen van de N9 gaan er uit, en worden vervangen door veel lagere boordstenen.
Joeri Seymortier De hoge middenbermen van de N9 gaan er uit, en worden vervangen door veel lagere boordstenen.

Alles wat je moet weten over de grote werken op N9 Eeklo: middenberm wordt verlaagd, en deze zomer nieuwe asfaltlaag

Ingrijpende wegenwerf start op donderdag 16 mei

Op donderdag 16 mei wordt gestart met grote wegenwerken op de N9 in het hartje van Eeklo. De hoge middenbermen zullen verlaagd worden, in de zone tussen het station en de ovonde. Half juli moeten die werken klaar zijn, maar dan is de hinder niet voorbij. In de maand augustus wordt dan een nieuwe asfaltlaag op de hele N9 in Eeklo gelegd. Het verkeer zal op bepaalde plaatsen over één rijstrook moeten, en dat zal wekenlang voor hinder zorgen.

MIDDENBERMEN: In de eerste fase die donderdag start, wordt gewerkt aan de middenbermen van de N9. Nu zijn dat hoge obstakels, maar AWV en de stad gaan die verlagen. Dat gebeurt in de hele zone tussen het station en de ovonde. “Het vervangen van de grote betonnen autostradeblokken in het midden van de N9 door lage boordstenen, zal veel meer een centrumgevoel geven”, zegt schepen van Mobiliteit Christophe De Waele.

TIMING: Er wordt gewerkt in vier stappen. De eerste is de aanpassing van de middenberm tussen Boelare en de ovonde. De tweede fase is dezelfde strook, maar in de andere richting. De derde fase is de aanpassing van de boorden tussen Markt en station, richting Waarschoot. De vierde fase is diezelfde strook, maar in de rijrichting Maldegem. Er wordt vier keer twee weken gewerkt.

HINDER: De verlaging van de middenberm zal acht weken duren, en dus half juli klaar zijn. Op de plaats waar gewerkt wordt, zal het verkeer over één in plaats van twee rijstroken moeten. “Natuurlijk zal er hinder zijn, maar je kan geen omelet bakken zonder eieren te breken”, zegt schepen De Waele.

DOORSTEKEN: Een zestal doorsteken tussen de middenbermen gaan definitief dicht. Het gaat vooral om de doorsteken die zich niet ter hoogte van een zijstraat situeren. Die worden vandaag eigenlijk enkel gebruikt om het verkeer rechtsommekeer te laten maken, en die bewegingen moeten er zo veel mogelijk uit. “Er zullen enkel nog keerbewegingen mogelijk zijn aan de verkeerslichten, en ter hoogte van de Kaaistraat, Paterstraat, Collegestraat, Pastoor De Nevestraat, Eikelstraat en de Désiré Goethalsstraat”, zegt Christophe De Waele.

BEPLANTING: De stad wil voor nieuwe beplanting zorgen op de verlaagde middenbermen van de N9. “In het plantseizoen, dit najaar, zal de verlaagde middenberm door een landschapsarchitect ingekleed worden met groen. Zo willen we er voor zorgen dat er op elk moment van het jaar wel iets in bloei staat langs onze N9”, zegt schepen Bob D’Haeseleer.

ASFALT: De werken aan de middenberm moeten half juli klaar zijn, maar in augustus start dan een nieuw groot werf op de N9. Er komt een nieuwe asfaltlaag op de hele N9 in het centrum, en ook de belijning wordt aangepast. “De werken zullen afgerond zijn tegen de start van het schooljaar. Met de nieuwe asfaltlaag zal de spoorvorming verdwijnen, en zal de remafstand korter worden”, klinkt het.

2 Zo ziet een gevleugeld zebrapad er uit. De auto's komen dus niet zo dicht bij de overstekende voetgangers.
RV Zo ziet een gevleugeld zebrapad er uit. De auto's komen dus niet zo dicht bij de overstekende voetgangers.

ZEBRAPAD: Ter hoogte van de Kaaistraat komt er op de N9 een zogenaamd gevleugeld zebrapad. Dat is een zebrapad dat aan één kant van de rijweg veel breder is, zodat wagens vroeger moeten stoppen, en dus minder aanrijdingen op het zebrapad mogelijk zijn (zie foto).

BELIJNING: Op het nieuwe asfalt zal op verschillende plaatsen ook de belijning aangepast worden. “Het proefproject tussen de Eikelstraat en de ovonde heeft goede resultaten opgeleverd”, zegt schepen Christophe De Waele. “We gaan datzelfde systeem uitbreiden op het traject tussen de ovonde en de Pastoor De Nevestraat, in beide richtingen. Met belijning zorgen we er voor dat er een neutrale zone van 1,5 meter zit tussen het fietspad en de rijweg. We brengen de N9 daarvoor in die zone op één rijvak.”

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • guy roelandt

    Doorsteken: hier worden 2 tegenstrijdigheden verkondigd, de 6 doorsteken (aan zijstraten) die dichtgaan zijn precies die welke blijven bestaan?? Belijning: het proefproject dat ze gaan uitbreiden naar het deel ovonde-Désiré Goethalsstraat dat bestaat nu al geruime tijd, sedert de aanleg van de ovonde; dus niets nieuws onder de zon...

  • Nicole De Bleecker

    men zou beter de middenberm wegdoen om de 2 rijstroken te behouden en het fietspad aanleggen zoals in de molenstraat vanaf de eikelstraat naar de ovonde toe zou alheel véél schelen qua veiligheid voor de fietsers

Lees meer