2 Trajectcontrole met ANPR op de E40 ter hoogte van Erpe-Mere.
Koen Moreau Trajectcontrole met ANPR op de E40 ter hoogte van Erpe-Mere.

Camera’s trajectcontrole op E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren hangen er weer, maar flitsen nog niet

De problemen voor de activatie van de talrijke trajectcontroles zijn achter de rug. Het Agentschap Wegen en Verkeer kan daardoor de camera’s op verschillende trajecten inschakelen. Toch is er ook nog flink wat ijkwerk om correcte snelheidsmetingen te garanderen. 

Op de E40 ter hoogte van Erpe-Mere werd in maart 2018 de trajectcontrole uitgeschakeld. De camera’s werden weggehaald voor de renovatie van de brug ter hoogte van de Seskenskouter en bleven sindsdien afwezig. De herinstallatie van deze en alle nieuwe trajectcontroles liet sindsdien op zich wachten omwille van algemene problemen met connectoren.

Die waren nodig om de foto’s van de overtreders te kunnen maken, maar bleken niet voorradig. Tot voor kort. De voorraadproblemen zijn nu achter de rug, waardoor het Agentschap Wegen en Verkeer volop werk maakt van het (her)activeren van de inactieve trajectcontroles. Dat aantal inactieve controles waren er in mei van dit jaar liefst 38.

Installaties ijken

In de regio rond Aalst betrof het naast de controle op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren ook de trajectcontrole op de Expresweg N45 tussen Ninove en Aalst en de trajectcontrole op de N460 in Haaltert. Zodra de ontbrekende connectoren geplaatst zijn, rest enkel nog het ijken van de installaties om correcte metingen te garanderen.

“Wat betreft de trajectcontrole op de E40 tussen Erpe-Mere en Wetteren zullen eerstdaags ook de camera’s in Wetteren opnieuw gemonteerd worden”, weet Veva Daniels van AWV. Wanneer de controle op dat deel van de E40 precies actief wordt, is nog niet duidelijk. “De apparatuur moet nog geijkt worden en dat kan enkele weken tot maanden duren, maar er wordt in elk geval werk van gemaakt”, luidt het.

De heractivering op de E40 is in elk geval geen slecht nieuws. Sinds automobilisten zich bewust zijn van de uitschakeling werd er opnieuw nerveuzer gereden en gebeurden er opvallend meer ongevallen. Dat zal binnenkort, wanneer de eerste boetes in de brievenbussen vallen, gedaan zijn. Automobilisten die geregeld tussen Erpe-Mere en Wetteren of aan andere controles passeren zijn dus gewaarschuwd. “De actuele situatie van onze trajectcontroles kennen, kan op onze website www.wegenenverkeer.be/trajectcontrole”, geeft Daniels nog mee.

Op die site staan de trajectcontroles op de N460 in Haaltert en op de Expresweg N45 tussen Ninove en Aalst in groen aangeduid als ‘volledig aangesloten en klaar voor gebruik’. Die kleuring is echter identiek voor de camera op de E40 ter hoogte van Erpe-Mere terwijl Wetteren nog blauw kleurt wat zoveel betekent als ‘we zijn bezig op het terrein met voorbereidingen’. Te vermoeden valt dan ook dat de trajecten van de N45 en N460 eveneens nog geijkt moeten worden, maar het is niet duidelijk of voor operationele controles nog een ander kleurtje wordt voorzien.

De status:

- Geïnstalleerd (groen): volledig aangesloten en klaar voor gebruik.
- Installatie bezig (blauw): we zijn bezig op het terrein met voorbereidingen.
- In voorbereiding (geel): toekomstige locatie, nog niet bezig op het terrein.

2 Trajectcontrole met ANPR op de E40 ter hoogte van Erpe-Mere.
Koen Moreau Trajectcontrole met ANPR op de E40 ter hoogte van Erpe-Mere.

4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Bram De Spriet

    Doe maar waze staat altijd op en waarschuwt voor deze graaiers cameras niks met verkeersveiligheid te maken !!!

  • Dave Koninckx

    Onzin dat er meer ongevallen gebeuren. Het is en blijft pesterij. 140 is een snelheid die met de moderne technologie en de evolutie van de reflexen perfect te verantwoorden is.

Lees meer