5 Om autoverkeer te weren komen op strategische plaatsen niet overrijdbare middeneilandjes.
Foto Pieters Om autoverkeer te weren komen op strategische plaatsen niet overrijdbare middeneilandjes.

Tweede fase voor aanleg fietssnelweg tussen Aalst en Zottegem opgestart

Provincie moet 20.000 m² grond onteigenen bij meer dan honderd eigenaars voor twee kilometer fietspad

Net zoals tussen 1935 en 1965 de eerste autosnelwegen werden aangelegd, wordt nu een gelijkaardig netwerk van fietssnelwegen uitgetekend en aangelegd. Een van die fietssnelwegen is de F414 tussen Zottegem en Burst. “Een traject van twintig kilometer dat op negen andere fietssnelwegen zal aansluiten”, vertelt Martin Dierickx van de dienst Mobiliteit bij de provincie Oost-Vlaanderen.

Een eerste deel van die bovenlokale fietsverbinding is intussen al sinds 2012 actief. “De verbinding langs spoorlijn L82 tussen het station van Burst en de halte Erpe-Mere was een eerste aanzet, maar is helaas ook van de eerste generatie waarna we nog een leerproces doormaakten”, licht Dierickx toe. De aansluiting die tegen 2022 klaar moet zijn betreft het traject tussen de treinhalte Erpe-Mere en het centrum van Aalst.

“In tegenstelling tot het bestaande fietspad wordt dat vier meter breed en proberen we in de mate van het mogelijke met asfalt voor meer fietscomfort te zorgen.” Over het traject werd lang nagedacht. “Een eerste piste om de sporen van het scholierentreintje te blijven volgen werd verworpen omdat dat traject een omtrekkende beweging maakt, drie steenwegen zou kruisen en ten noorden van Aalst uitkomt.” Een ander onderzocht tracé bevond zich naast de autosnelweg E40. “Dit bracht ons helaas in de problemen aan de talrijke bruggen, aan de op- en afrittencomplexen en eindigde ten zuiden van Aalst.”

Volledig langs landbouwwegen

Het traject dat nu voorligt, laat zowel de spoorbeddingen als de snelwegbeddingen links liggen en voert door de kouters tussen Erpe en Nieuwerkerken om aansluiting te vinden in het nieuw aan te leggen bedrijventerrein aan de Siesegemkouter en de fietstunnels onder de Boudewijnlaan. “Een traject dat logischer, korter en veiliger is.” Een noodzakelijke voorwaarde zo blijkt. “De bedoeling is de gebruikers van de fietssnelwegen zo veel mogelijk voorrang te geven waar ze straten kruisen.” Wat dat concreet betekent voor de Bosstraat in Mere, de Rooseveltlaan en Lange Ommeganglaan in Erpe, het Maleveld en de Blauwenbergstraat in Nieuwerkeken moet nog worden bekeken.

Feit is dat op de nieuwe fietssnelweg fietsers koning worden. “Auto’s zullen door strategisch geplaatste niet overrijdbare middeneilandjes worden geweerd en we kijken ook welke maatregelen we kunnen nemen tegen het vele sluipverkeer langs het Maleveld en de Grote Zadelweg.” De fietssnelweg krijgt dan ook een volledig eigen bedding die vertrekt aan de snelwegbrug van de E40 in de Loskadestraat, naast de E40 achter de KMO-zone Evenbroekveld in Erpe voert om via het wachtbekken aan het Keizersveld naast de rechtstreekse spoorlijn L50A tussen Gent en Brussel voor het spoorwegviaduct op de Rooseveltlaan uit te komen. Die wordt gekruist waarna het achter de huizen van de Lange Ommegangstraat tot het einde van de bebouwde kom gaat om voor het nieuw kerkhof van Erpe over te steken en aan te sluiten op de semi-verharde Zadelweg. Via bestaande kouters gaat het verder achter de huizen van Achtermaal tot vlakbij het crematorium. “Bij de verdere aanleg van het bedrijventerrein wordt daar in een groene corridor nog een 700-tal extra meters fietssnelweg voorzien.”

Snelheden tot 45 km/u

De bochten van de fietssnelweg worden voorzien voor snelheden tot 45 km/u. “Rustig wandelen hoort er niet meer bij”, merkte een van de aanwezigen op de infovergadering dan ook terecht op. Dat het vier meter brede fietspad drommen wielertoeristen zal aantrekken, lijkt evenmin te vermijden. Voor de landbouwers die vandaag het alleenrecht hebben op de kouters is het dan ook serieus slikken. Zij vragen zich af waarom geen bestaande wegen worden gebruikt en vrezen extra werk en verantwoordelijkheid met het moddervrij houden van de fietssnelweg.

De operatie voor de uitbreiding van amper twee kilometer - weliswaar quasi volledig conflictvrij fietsverkeer - is immens. “Voor het deel tussen de Rooseveltlaan en Aalst moeten we 20.000 vierkante meter grond onteigenen bij meer dan honderd eigenaars, maar we hopen die klus snel te klaren”, luidt het. Streefdatum voor eerste gebruik van dit deel is voorlopig 2022. Of dat wordt gehaald, valt af te wachten. Gelijkaardige projecten staan op til voor het tracé tussen het station van Burst en Zottegem in de nabijheid van spoorlijn L89 richting Oudenaarde. Een andere fietssnelweg moet de aansluiting verzekeren tussen Burst en Denderleeuw. Er staat de komende jaren dus nog heel wat te gebeuren.

Meer info:
Fietssnelwegen in jouw buurt
Fietssnelweg F414 Zottegem - Aalst
Fietssnelweg F415 Burst - Denderleeuw

5 Het fietspad dat start aan de Ninovestraat in Burst wordt doorgetrokken van in de Loskadestraat tot op de Rooseveltlaan, Grote Ommeganglaan en Zadelweg tot aan het crematonrium in Aalst.
Koen Moreau Het fietspad dat start aan de Ninovestraat in Burst wordt doorgetrokken van in de Loskadestraat tot op de Rooseveltlaan, Grote Ommeganglaan en Zadelweg tot aan het crematonrium in Aalst.
5 In een tweede fase wordt gewerkt tussen de treinhalte Erpe-Mere en het crematorium in Aalst.
Google Maps In een tweede fase wordt gewerkt tussen de treinhalte Erpe-Mere en het crematorium in Aalst.
5 De plannen werden dinsdagavond voorgesteld tijdens een infovergadering.
Koen Moreau De plannen werden dinsdagavond voorgesteld tijdens een infovergadering.
5 Het traject van fietssnelweg F414 loopt van Zottegem tot Aalst.
Google Maps Het traject van fietssnelweg F414 loopt van Zottegem tot Aalst.

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • Peter Van Schelvergem

    Weer al een stuk natuur dat gaat verdwijnen, en er is al zo weinig natuur voor de vogels hazen, konijnen en vooral ons fauna en flora!

  • pierre De Smet

    En als er straks te weinig wagens gaan rondrijden komt er een nr plaatje voor de fietsen genre snorfietsen en nummerplaat herkenning zodat ze ook daar kilometer heffing kunnen toepassen

Lees meer