Extra fietsenstallingen in Gent zijn geen overbodige luxe, niet alleen in de historische kuip maar ook in de woonstraten
Wannes Nimmegeers Extra fietsenstallingen in Gent zijn geen overbodige luxe, niet alleen in de historische kuip maar ook in de woonstraten

447 fietsparkeerplaatsen extra in centrum Gent

Er zijn steeds meer fietsers in de stad, en dus moet ook het aantal fietsparkeerplaatsen omhoog. In de kuip van Gent worden daarom 447 extra plaatsen gecreëerd, waarvan 62 voor niet-standaardfietsen, zoals bijvoorbeeld bak- of kratjesfietsen.

De registraties van de fietstelpalen in Gent bevestigen de stijgende tendens van het aantal fietsers. Sinds de invoering van het circulatieplan wordt er zelfs 20 procent meer fietsers geteld aan die fietstelpalen. De infrastructuur moet dus volgen. Veel woonstraten kampen met een tekort aan fietsenstallingen. Vooral in wijken met een hoge bevolkingsdichtheid en gesloten bebouwing plaatsen bewoners hun fiets tegen de gevel of op het voetpad. Dat is niet ideaal voor de bewoners, maar ook niet voor rolstoelgebruikers of ouders met een kinderwagen. Bovendien zijn fietsen die niet vastgemaakt zijn aan een stalling een makkelijke prooi voor dieven.

“Als we meer mensen op de fiets willen, moeten we ruimte voor fietsers voorzien” stelt mobiliteitsschepen Filip Watteeuw. “Niet alleen op straat, maar ook om ze te stallen. In de binnenstad en binnen de 19de-eeuwse gordel moet op 100 meter wandelafstand van elke voordeur een fietsenstalling te vinden zijn. Dat is het streefdoel van ons mobiliteitsbeleid.”

Om dat te verwezenlijken, wordt al sinds 2015 wijk per wijk onderzocht waar extra stallingen nodig zijn. Dat gebeurde al in de Brugse Poort, Rooigem-Malem, Ledeberg, Oud Gentbrugge, Stationsbuurt-Noord en Sluizeken-Tolhuis-Ham en Macharius-Heirnis en eerder dit jaar de wijken Elisabethbegijnhof en Papegaai. Nu is het historisch centrum aan de beurt, waar dus 447 extra stallingen komen. Bij het plaatsen daarvan streeft het stadsbestuur naar het vrijwaren van autoparkeerplaatsen waar mogelijk. De stad zoekt naar een evenwicht dat goed is voor alle bewoners, zowel voor eigenaars van wagens als voor fietseigenaars.

2 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.
  • David De Geyter

    Wanneer gaat Watteeuw eens stoppen om steeds maar parkeerplaatsen weg te nemen?

  • Etienne Van de Velde

    Kunnen ze die dan ook eens op een deftige manier plaatsen in straten waar ook auto's rijden? Fietsrekken zouden beter geplaatst worden zodat je je fiets moet plaatsen langs de kant van het voetpad, nu staan die fietsen regelmatig veel verder en zo de doorgang meer belemmeren dan andere fietsen. En ook een manier zoeken zodat fietsen er niet jaar in jaar uit blijven staan, velen zijn niet meer bruikbaar en staan daar op te roesten, wat ook veel nutteloze plaats inneemt.

Lees meer