De Mobiscore van Gent. Nooit een perfecte 10 op 10
Google Maps De Mobiscore van Gent. Nooit een perfecte 10 op 10

De Gentse Mobiscore: nooit een 10 op 10 en buizen in het havengebied

De Mobiscore kreeg de voorbije dagen heel wat kritiek. De score die moet bepalen hoe makkelijk men zich met de fiets, te voet of het openbaar vervoer kan verplaatsen blijkt niet altijd even betrouwbaar. Maar hoe scoort Gent? In het centrum haalt Gent 9.7 maar nooit een 10 op 10. Eigenaars van woningen in de haven krijgen zelfs een regelrechte buis.

We gaven willekeurige woningen in willekeurige wijken in om zo te bepalen hoe Gent scoort. Die cijfers zijn meestal voor een hele wijk gelijklopend als zijn er kleine verschillen wanneer een woning dichter of verder van winkels of scholen ligt.

 In het centrum van Gent blijkt een 10 op 10 onvindbaar te zijn. In andere steden komen die nochtans wel voor. Zowat heel het centrum krijgt een 9.7. Die 0.3 punten gaan verloren aan het openbaar vervoer. Dat wordt ingeschat als een ‘goed aanbod’ en niet als ‘zeer goed aanbod’ en dat maakt het verschil. Zelfs de Zuid waar men op zowat elke bus of tram kan springen krijgt geen score van 10 op 10.

Opvallend Ledeberg en Gentbrugge scoren met een 9.5 op 10 bijzonder goed. Nochtans kampt de regio met een onderbroken spoorlijn 4 en zijn er al jaren klachten over de gebrekkige bediening van het station van Gentbrugge. Maar dat zijn factoren die niet worden meegerekend.

Ook de 19de eeuwse gordel ( de Brugse Poort, het Rabot) scoort meestal rond 9.6 op 10. 

Hoe verder men van het centrum woont, hoe lager de score. Wie in de uiterste hoek van Baarle woont moet het stellen met een povere 4.9 op tien. Luchteren doet het iets beter met 6.6 op 10.

De slechtste scores zijn er voor woningen in het havengebied. Daar scoren zowat alle woningen een buis. Vooral het totale gebrek aan openbaar vervoer weegt daar zwaar door. Het is een probleem dat al jaren wordt aangekaart en de Mobiscore toont nu ook zwart op wit aan dat daar een probleem is. Hoog tijd dus om werk te maken van spoorlijn 204. Die oude goederenspoorlijn kan relatief makkelijk omgebouwd worden voor personenvervoer. De stad Gent is al jaren vragende partij maar er begint nu pas één en ander te bewegen. 

In  het havengebied spelen ook bereikbaarheid van onderwijs, winkels, zorg en cultuur een rol. Die wordt als matig ingeschat door de Mobiscore. 

4 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.
  • Peter Verniers

    Wonen in de stad en 50km moeten rijden om te werken. Wonen aan de rand van de stad en 10km rijden om te werken. Dat komt op 400 km in de week dat de stadsmens met een goede mobiscore meer doet dan deze in de randgemeente. Als deze in de randgemeente dan eens 10 km rijd naar de stad, bakker, slager,.... dan zal hij een betere mobliteitscore hebben dan de stadsmens met een zogezegde goede mobiscore. Waar zijn de kritische journalisten?

  • Jacqueline Dumortier

    Dus ... openbaar vervoer is eigenlijk wat men hier onderzoekt ... en daarop krijg je dan een score,die waarde bepaalt van je woonst... of woonomgeving ? Iets waar we totaal niets kunnen aan doen ? Iets wat al jaren aangeklaagd wordt zeker sinds ons circulatieplan ? Goed bezig om ons weer een hak te zetten...

Lees meer